torsdag 28 april 2011

Att vila eller inte vila - det är frågan...

Har gått runt och skrutit och varit mallig över att jag äntligen har blivit vuxen. Att jag tagit lärdom av förra säsongen då jag tränade och tävlade som vanligt trots onormal trötthet (som jag skyllde på mängden tränining), blod i avföringen (som jag skyllde på vätskebrist) och ont i magen (som jag skyllde på min mjölkallergi) istället för att känna efter och inse att en tarmsjukdom sänkt mitt blodvärde till under 90.
Numera inser jag mitt bästa, lyssnar på min kropp och gör alltid det som är bäst för min hälsa. Eller?

Mina 200ingar i tisdags gick lite långsammare än vanligt, vilket fick sin förklaring när jag vaknade på onsdagsmorgonen med lätt snuva och risig mage. Genomförde ändå gårdagens morgonpass om 13km och kvällspasset om 23km - men nog kan man träna bort lite snuva? Vaknade i morse och var ännu mer igentäppt - men det planerade simpasset kan väl ändå genomföras, bastun efteråt gör väl att det lossnar?
Har därefter brottats hela dagen med tankar om kvällens kombipass om snabbdistans/styrketräning skulle genomföras eller ej. Jag är i en 2 veckors period med mycket mängd, veckor som är oerhört viktiga inför Stockholm marathon så jag har egentligen "inte råd" att missa ett pass. Men å andra sidan har jag absolut inte råd att missa en veckas pass för att bli liggande i feber.... Men när är man tillräckligt sjuk för att vila från ett pass? När är man klen som stannar hemma och när är man förståndig?
Min inställning att man alltid kan ta på sig kläderna och ge sig ut och testa. Känns det fortfarande som att man vill avbryta efter ett par km då kan man göra det, men det ska betydligt mycket mer till att avbryta ett pass när man har gjort sig besväret att byta om och gett sig ut än att ta beslutet hemma i soffan.
Ännu har jag aldrig avbrutit ett pass, så inte idag heller utan snabbdistansen och styrkan genomfördes - om än med större ansträngning och i lägre fart än normalt. Nu återstår det att se om man vaknar med 40 graders feber imorgon eller om jag svettades ut bacillerna och kan köra mitt planerade 38km pass imon.
Förståndig? 

För övrigt tycker jag att detta har varit en seg vecka. Långledigheten gav mersmak och strålande solsken och 15-20 grader varmt är inte bra för arbetsmoralen, blir ganska sugen på semester...
Men nu är det ju i alla fall snart helg igen. Den ska spenderas med en hel del träning såklart men även lite annat smått och gott. Lördagen ska jag ägna åt att laga mat tillsammans med bästis Malin som ska ha födelsedagsfest. Vi ska gemensamt slänga ihop en vårbuffé till ca 20 personer, ska bli fantastiskt kul! Älskar att laga festmat och älskar att laga mat tillsammans med någon annan!
Älskar ännu mer att äta all den goda maten tillsammans med roliga människor, i en trädgård, i strålande sol - så även kvällen känns som om den kommer att bli succé! Längtar...

Om man nu inte blir sjuk då förstås... Bäst att pressa i sig några apelsiner för att C-vitamin boosta kroppen lite innan det är dags att sova...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar