torsdag 27 mars 2014

Härlig gemenskap med Apladalens löparklubb!

I Värnamo, en stad ca 40min bilresa från mitt Gislaved, finns Apladalens löparklubb som är en relativt nystartad klubb fullproppad med löpare från motionsnivå till sverigeeliten.
Jag har länge tänkt att jag skulle åka dit för att vara med och träna men av någon anledning har det aldrig blivit av, troligen för att det helt enkelt tar emot att till de många timmar som redan läggs på träning lägga ytterligare någon timme i bilen.

Men så i tisdags var jag inbjuden att komma och hålla en liten föreläsning om mig och min löpning i samband med en av klubbens träningar och då jag vägrar ta betalt för att åka runt och berätta om lilla mig tog jag det som min belöning att få vara med på träningen.
Eftersom jag i princip alltid tränar ensam såg jag grymt mycket fram emot de12km distanslöpning tillsammans med en massa likasinnade som väntade och passade därför på att köra dagens planerade kvalitetspass över10*1000m på förmiddagen så att jag skulle kunna ta det lugnt och bara sociallöpa på kvällen för att verkligen ta vara på det trevliga sällskapet.
Eftersom min kropp visade sig från sin bästa sida på förmiddagspasset blev tusingarna både snabbare och fler än planerat (det gäller ju att passa på när kroppen vill liksom) så det var med ganska trötta ben men med glatt humör och stort löparsug jag anslöt till de ca fyrtio löpare som hade samlats i det snöblandade regnet och nollgradiga temperaturen för lite trevlig kvällsaktivitet.

Jag skulle ju ta det lugnt och sociallöpa så jag hakade på i en grupp med några bekanta ansikten där jag kunde småprata lite om ditten och datten och få lite sightseeing och information om de platser  vi passerade utmed vägen. Två gånger utmed banan fanns det möjlighet till fartökning där man kunde utmana sig själv genom att försöka tävla lite mot de andra, men man kunde också välja att inte fartöka genom att springa en annan sväng perfekt uträknad så att man lagom skulle möta upp snabbisarna som stod och pustade ut efter rushen så att vi kunde samla ihop gruppen igen innan vi fortsatte. Trevlig idé tycker jag, då det innebar att man blev en stor sammanhållen grupp trots att alla var på olika nivå!
Innan jag visste ordet av var rundan avklarad och vi var tillbaka i orienteringsklubbens klubbstuga och trots mina trötta ben, det ruggiga vädret, min inställning att ta det lugnt och trots att jag avstod fartökningarna kunde jag klocka av 12km med en fart om 4.21 i snitt. Fantastiskt att en återhämtningsjogg kan resultera i ett bra distanspass bara på inspirationen och distraktionen av att springa i en grupp. 

En toppenkväll kröntes sedan med en lång och härlig bastu som tinade upp våra stelfrusna kroppar och en stor kopp kaffe och en lyxig macka innan det var dags för mig att hålla mitt lilla föredrag. Det känns alltid lite konstigt att stå och prata bara om sig själv en lång stund (särskilt som jag själv inte direkt tycker att jag har ett så särskilt intressant liv) men åhörarna var väldigt engagerade och ställde mycket frågor så det kändes som att de var nöjda med upplägget och jag hoppas att de kände att de fick ut lika mycket av kvällen som jag.
För jag var nämligen helt speedad av energi när jag kom hem och helt uppspelt över hur kul det var att springa i grupp. Lovade mig själv där och då att det ska bli många resor till Värnamo för att springa framöver och jag är säker på att det förutom att ge mig mycket glädje även kommer att göra mig till en mycket bättre löpare genom att få lite sparring av löpare som är snabbare än jag. Väl värt bilresan!

Några tuffa dagars träning har dock satt sina spår i min kropp, efter kvällens 3*5km tröskel med 3min joggvila är jag helt utpumpad och det värker i hela kroppen. Om det beror på att musklerna är normalt slitna, att jag har haft lite för mycket på agendan senaste dagarna så att ett bakslag är å väg eller om det ligger en förkylning och lurar under ytan är oklart. Behöver dock en tidig kväll och tänker således krypa till kojs redan nu och njuta och vara stolt över det faktum att jag, för att undvika bakslag likt förra veckan, varit klok nog att i förebyggande syfte ta ledigt från jobbet imorgon och därmed har tre dagars ledighet framför mig där bara träning med maximal återhämtning står på agendan. 

Godnatt.

1 kommentar:

  1. Tack för en riktigt inspirerande timme, du är alltid välkommen till Värnamo!

    SvaraRadera