torsdag 18 oktober 2012

Debutant

Då var min debut som föreläsare avklarad. En ny erfarenhet som på förhand kändes som en lite läskig utmaning och det var inte utan att jag var lite spänd och nervös när jag kopplade upp min dator i den stora hörsalen på Ernst & Youngs huvudkontor i Stockholm framför ett 60-tal åhörare.

Jag hade förberett mig noga och flera gånger gått igenom den presentation jag skulle hålla och det hade tagit många timmars funderande att komma på vad jag skulle prata om. Prova att göra en powerpointpresentation om er själva och fundera på vad ni kan berätta om ert liv i 30min. Känns ganska konstigt och helt overkligt att någon annan ska tycka att mitt liv är intressant som i mina ögon inte är särskilt märkvärdigt. Vad kan folk vilja veta om mig? Vad har jag att komma med? Känns onekligen som att man är en skrytmåns, ett stort ego och en besserwisser när man bara pratar om sig själv och delar ut tips som om man vore någon form av expert...
Men det var hur som helst ett väldigt roligt jobb och jag känner mig otrolig smickrad över att bli tillfrågad att göra detta av Running Sweden och verkligen glad över att så många ville komma och lyssna på lilla mig.

När föreläsningen var igång och jag möttes av alla positiva leenden, intressanta frågor och uppmuntrande ord från publiken var nervositeten som bortblåst och det var bara roligt och kändes helt naturligt att dela med sig av sina erfarenheter. Publiken fick mig att känna att det jag sa var viktigt och intressant och även om huvudmålet såklart var att inspirera mina lyssnare till att springa var det otroligt inspirerande även för mig själv att få känna att någon är intresserad av vad jag gör och att min löpning inte bara viktig för mig själv utan även intressant för andra. Det fyller mig med värme och höjer mitt självförtroende många steg.

Efter föreläsningen fick jag följa med ut i den mörka Stockholmskvällen på träningspass under ledning av Running Swedens duktiga tränare. Jag är grymt imponerad av att så många ville vara med och springa att det räckte till både en teknikgrupp, två distansgrupper och en intervallgrupp. Jag är också imponerad över hur bra klass många verkade hålla. Själv hade jag avklarat min egen träning tidigare på dagen för att kunna följa med de andra utan att känna att jag måste få ut något för min egen tränings skull och utan att ha för mycket spring i benen. Jag kunde därför lägga mig längst bak i gruppen och i första hand bidra med peppande ord och sällskap men jag måste säga att jag blev förvånad och imponerad när flera i min intervallgrupp körde tusingar strax under 4.00 fart! Det hade jag inte väntat mig!

Trött som en mört efter anspänningen inför föreläsningen, den långa resan och den tidiga morgonen återvände jag till hotellet men var trots tröttheten ändå fullproppad av energi från alla glada och positiva löpare jag nyss haft förmånen att lära känna!
Sov som en stock redan innan klockan var tio och vaknade till en lyxig morgon som inleddes med 20km distans utmed Djurgårdsbrunnskanalen, ett pass på gymmet och en rejäl frukostbuffe innan jag återigen hoppade på tåget hem mot Småland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar