Något som är väldigt effektivt är om man kan transportlöpa, alltså istället för att springa en runda springer man från punkt A till punkt B och har därmed sparat in den tid den transporten hade tagit med annat färdmedel. Man kan t e x springa till- och från jobbet (om man nu inte bor 200m från sitt jobb som jag, då är det knappast lönt att ens snöra på sig löparskorna) och därmed spara in tiden för en eventuell bil-, buss eller tågresa.
Eftersom jag i lördags spenderade dagen vid sidan om
löparspåret på Växjö Marathon fick det traditionsenliga lördagslångpasset förläggas
till söndagen. ”Problemet” var bara att svärmor gärna ville bjuda på
söndagsmiddag som jag såklart gärna ville äta, samtidigt som jag gärna ville
kompensera lördagens tidiga revelj (06.00) med en sovmorgon på söndagen. Vad
göra?
Efter en liten kontroll på nätet lyckades jag komma fram
till att distansen från min dörr till svärmors dörr uppgår till exakt 36,2km
och problemet var således löst. Jag valde helt enkelt en mycket klimatsmart resa
till söndagsmiddagen genom att ta apostlahästarna.
Jag har givetvis färdats denna väg en mängd gånger men
det slog mig nu när jag för första gången avklarade sträckan till fots hur
olika man upplever omgivningarna genom bilfönstret och springandes. Den där
sjön som bara svischar förbi på ett ögonblick hann man ju plötsligt beundra och
inse hur vacker den var, utsikten från den högsta toppen som jag aldrig ens
hunnit se var fantastisk och jösses vad många fina små hus man passerade – har
de alltid funnits här?
Något jag heller inte hade noterat när jag i bil färdats
denna väg är hur fruktansvärt backiga de första 20km är. När jag kom fram till
Burseryd (ett av de få samhällen man passerar utmed vägen) var jag förtvivlat
trött i benen men då underlättade det betydligt att veta vad som väntade när
jag kommer fram till målet; en varm dusch, en uppvärmd bastu, ett dukat
middagsbord med gatanterat tillhörande efterrätt och lite ordentlig
”mammavård”. Med detta i huvudet steg humöret och det kändes inte som något större
problem att uthärda den sista milen oavsett om det skulle innebära backar eller
ej. Lyxigt nog planade vägen faktiskt ut efter detta gudsförgätna samhälle och
sista milen var riktigt lättlöpt och bjöd på en riktigt trevlig resa mot det
härliga målet.
Vad finns det då för fördelar och nackdelar med
transportlöpning?
Största fördelen är givetvis tidsbesparingen då restiden
inräknas i den träningstid man annars skulle haft innan resan påbörjades.
Fördelen är också känslan av att man är på väg någonstans och att löpningen
därmed fyller ett annat syfte än ”bara” träning.
Ytterligare en positiv sak är att detta träningssätt kan
leda ut en på vägar man aldrig skulle valt annars och att man därmed får se nya
platser och springa på nya vägar.
Nackdelen är att om man behöver vätska måste man kånka
med sig ett vätskebälte om man inte har riggat vätskekontroller innan start
vilket kan vara svårt och som annars är något jag brukar lösa på långpass genom
att springa dessa pass en 5km varvbana där jag kan placera ut vätska i förväg.
Vätskebälte funkar helt okej om man springer i lugn fart men ska man försöka
hålla uppe tempot är bältet bara i vägen.
En nackdel är också att om man, som jag gjorde igår,
springer hela passet i en riktning kan man ha oturen att få motvind hela vägen
och den tröst jag normalt finner i att ”efter uppförsbacke kommer nedförsbacke”
gäller inte längre då det inte är garanterat att man startar och avslutar på
samma höjdnivå vilket ju är fallet om man kutar en runda med start och mål på
samma ställe.
Men igår såg jag faktiskt bara fördelar. Utan denna
transportlöpning hade jag gått miste om svärmors grymma älggryta (ja, hon kan
laga annan mat men blir jag bjuden på något annat blir jag besviken och det
vill hon ju gärna undvika) och jag hade inte fått gosa ner mig med mitt 5 år
gamla syskonbarn i soffan för att vila middag och kolla på barnprogram.
Det kallar jag återhämtning de luxe.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar