torsdag 25 september 2014

Middagstips

Förmodligen är jag inte den enda konditionsidrottaren i världen som hört talas om rödbetans supereffekt på prestationsförmågan och som gärna vill ta del av dess positiva effekter?
Förmodligen är jag heller inte den enda som otaliga gånger har försökt med diverse olika rödbetsjuicer och rödbetspulver men som bara inte kan förmå mig själv att få i mig detta då det smakar så fruktansvärt illa att man får kväljningar?
Rätt konstigt egentligen, för jag tycker att rödbeta i sig är ganska gott, men just i den där flytande och väldigt koncentrerade formen blir det lite för mycket och bara för äckligt.
Så jag har för närvarande lagt alla dessa försök på is och jublar istället så fort jag kommer över ett recept där jag genom goda maträtter kan få i mig den magiska rotfrukten.
Igår kväll lyckades jag få till en riktig höjdare;

Rödbetsbiffar, sallad på quinoa och rotfrukter och fetaostsås

Recept biffar:

500g nötfärs
200g rödbetor
2 vitlöksklyftor (jag tog mer, är ju så gott!)
1dl persilja
1 dl matlagningsgrädde
1 ägg
Salt, peppar

Skala och grovriv rödbetorna, blanda samman med övriga ingredienser till en smidig smet.
Forma biffar och stek i smör 3-4min/sida.

Recept salladen:

3dl quinoa
1 stor sötpotatis
2 palsternackor
3 morötter
2 röda lökar
Färsk bladspenat
Citron
Timjan, salt, peppar

Skala och dela rotfrukterna i bitar. Blanda med olivolja, timjan, salt och peppar på en plåt och rosta i ugnen på 220 grader i ca 30min.
Koka quinoan.
Blanda samman quinoa med de rostade grönsakerna, pressa över citron och krydda ev lite extra. Blanda i färsk bladspenat.

Fetaostsås

3dl matyoggi
100g fetaost
1 vitlöksklyfta
Lite honung
Salt, peppar

Mosa fetaosten och  blanda samman med övriga ingredienser. Låt gärna stå i kylen en stund innan servering för mer smak och bättre konsistens.

Mumsig, nyttig och färgglad middag!

Kanske kommer mina smaklökar en dag att ändras så att jag kan lyckas dricka den där juicen.
För just som jag stod där och rullade biffar för glatta livet kom jag att tänka på en händelse från min barndom. På dagis hade vi nämligen lyxen att ibland bli serverade Biff Lindström (rödbetsbiffar) och jag minns att det var det absolut äckligaste jag visste. Så en dag när detta stod på menyn deklarerar jag högt och tydligt att jag absolut inte kan äta det eftersom jag är väldigt allergisk mot rödbetor. Dagispersonalen, som såklart inte hade någon notering om denna allergi, vågar givetvis inte ta risken att ett barn ska falla ihop i andnöd eller allergiska kramper utan ser istället till att jag får alternativ kost.  Så blir det eftermiddag, mamma kommer för att hämta sin 5-åriga Jossan på dagis och fröknarna frågar lite anklagande varför hon inte har informerat om min allergi? Mamma spänner ögonen i sin lögnhalsiga (men kreativa!) dotter som vid det här laget är rätt generad och lika röd i fejjan som en rödbeta innan hon såklart svarar att ”det inte är lönt att informera om en allergi som inte finns…”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar