söndag 6 september 2015

Tjejmilen 2015 - ett stort steg i rätt riktning

Nämen liksom äntligen.

Efter flera månader av riktigt bra och sammanhängande träning fick jag äntligen till det lite även på ett race. Det fick kännas sådär lätt, sådär kul, sådär plågsamt på det där härliga sättet som det ska göra när man racar. Plågsamt för att man springer bra, inte för att något är fel. Det blev en sån där dag där det liksom klaffade, där vädret var bra och kroppen var bra och det liksom bara stämde.

Åttonde tjej i mål på Tjejmilen på tiden 36,50 kanske inte låter så stort men för mig är det verkligen ett stort steg i rätt riktning efter en lång tid av tävlingsresultat långt ifrån mitt forna jag. Visst har det funnits tävlingar där jag har varit nöjd, men då har jag varit nöjd efter rådande omständigheter och liksom nöjd genom ögon som vant sig vid en betydligt lägre nivå där resultat som tidigare skulle ansetts usla har fått godkänt eller till och med väl godkänt i betyg.
Men gårdagens race var första gången på ett par år som faktiskt var bra på riktigt!
Min bästa tjejmil någonsin sprang jag 2012, ett år då jag persat rejält på både halvmaran, 5000m, 10000m och 10km väg. Jag var alltså i mitt livs form och sprang då Tjejmilen på 36,33 och slutade på 6e plats. 
Igår alltså endast 17 sekunder långsammare, två placeringar sämre.
Jag kan inte vara annat än nöjd!

Firade lite lätt med att kolla Sveriges usla insats i EM-kvalmatchen mot Ryssland på O-learys tillsammans med min fina J och sedan avsluta med att äta det bästa jag vet, risotto med skaldjur, på en trevlig restaurang i stan.

        

På slitna ben gav jag mig i morse ut på en morgondistans runt Djurgårdsbrunnsviken och kan inte annat än vara tacksam över att vi slapp undan dagens väder under gårdagens lopp. Idag hade det nämligen passat bättre med en kanot än löparskor, jag var fullkomligt dyngsur när jag kom tillbaka till hotellet efter en timme i hällregn och jag är väldigt glad över att inga fler utomhusaktiviteter finns på dagens agenda utan ser fram emot en kväll i hemmets lugna vrå med en kopp te, en filt och en film.

Fast först fyra timmar bilresa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar