torsdag 26 januari 2012

God karma?

Som alltid på torsdagar byttes idag morgonjoggen mot morgonsimning.
Efter avklarat pass stod jag framför spegeln i omklädningsrummet och förberedde mig för en dag på jobbet med sminket och hårfönen i högsta hugg för att försöka uppnå en någotsånär representabel look.
En gammal dam kommer då in i omklädningsrummet, lastar in sina grejer i ett skåp och börjar göra sig redo att äntra bassängen. När hon är ombytt och klar ska hon låsa sitt skåp och inser då att hon har glömt sitt hänglås. I vår simhall kan man välja mellan två olika sorters skåp, antingen ett skåp man låser med ett eget hänglås eller ett skåp där man stoppar i en femma för att kunna låsa.
Då damen, som sagt, har glömt sitt hänglås börjar hon gräva i sina väskor efter en femma men det närmaste hon kan komma är en tia, vilket hjälper föga.
Hon ser sig om och frågar lite uppstressat om någon kan växla en tia till två femmor?
Tyvärr kan jag inte det, men jag erbjuder henne att ta över min femma som jag inte längre behöver då jag är på väg därifrån. Hon vill först inte ta emot denna (stora!) gåva men efter att jag försäkrat att jag verkligen inte behöver den tar hon till slut emot femkronan och tackar som vore det en miljon jag hade givit henne.

Hon börjar därefter arbetet med att tömma sitt "hänglås-skåp" för att flytta över alla grejer till ett "femma-skåp" och när hon frysande (iklädd enbart baddräkt) äntligen är klar med arbetet och bara ska låsa skåpet innan hon äntligen får skutta i badet går inte heller detta skåp att låsa. Låset kärvar.
Hon sliter och drar i nyckeln men hur hon än bär sig åt går det bara inte att låsa skåpet, och femman jag nyss gav henne synes förlorad, fast i myntintaget. Vid det här laget känner jag mig av någon anledning engagerad i tantens öde och kan inte låta bli att försöka hjälpa till när hon stressad och förtvivlad återigen söker min blick.
Jag går fram och sliter, drar och bankar på skåpet en stund och plötsligt får jag loss det som kärvar. TVÅ femmor ramlar då ur låset, det visar sig alltså att en gammal femma hade fastnat i myntintaget och spärrat låsfunktionen.

Den gulliga damen plockar upp de båda femmorna, lägger dem i sina kupade händer och tittar på mig med ett stort leende, uppspelt blick och säger "det här måste vara sådan där karma eller vad det heter. Bara för att du gav mig en femma och sedan hjälpte mig med låset har jag nu två femmor och kan betala tillbaka till dig" Därefter överräcker hon en femma till mig, låser sitt skåp och vandrar nöjd iväg mot bassängen efter att ha kramat mig och önskat mig en riktigt bra dag! Söt!

Hennes vänliga ord och underbara spontana kram har gjort att jag känt mig löjligt glad och på bra humör hela dagen, tänk vad ett möte med en trevlig och positiv människa på morgonkvisten kan rädda en vanlig, skabbig torsdag!

1 kommentar:

  1. En riktig solskenshistoria! Hoppas resten av dagen gick i samma stil!

    SvaraRadera