tisdag 14 februari 2012

Alla hjärtans dag!

Alla hjärtans dag. Kärlekens dag. Dagen när man ska både ge och förhoppningsvis få lite extra kärlek från nära och kära. En dag för lite extra mys i vardagen.
Men också en kommersens dag skapad för att gynna handeln. Alla presentbutikers guldgruva. En dag där de ensamma blir extra påminda om hur ensamma de är. En dag med extra stress och prestationsångest för att leva upp till förväntningarna.
En dag att älska, eller att hata.

Jag väljer att älska.
Jag älskar i och för sig alla möjligheter till lite extra fest i vardagen och tycker att man ska ta till vara på alla anledningar att fira. Det må vara födelsedagar, bröllopsdagar, namnsdagar, mors dag eller fars dag eller till och med kanelbullens dag - allt ska firas! Men alla hjärtans dag smäller extra högt och hamnar långt upp på "att-fira-listan".
Just därför började jag redan förra veckan att styra upp veckans träningsschema för att kunna ha så mycket tid som möjligt över på hjärtansdagen till en bio eller eller en middag med älskade. Jag fick ihop det riktigt bra tycker jag och skulle vara klar med träning redan vid klockan 19. Missade dock en liten detalj i mitt egoistiska elitidrotssliv, den lilla detaljen att min make faktiskt också ett liv och tyvärr visade det sig igår att han var upptagen på annat håll just från klockan 19 denna stora dag.
Skit också, firandet gick i stöpet och alla hjärtans dag skulle komma att bli en helt vanlig tisdag.

Därför har jag gått hela dagen idag och varit bitter.
Bitter på alla kärlekshälsningar folk skickat till morgontidningen i morse.
Bittert tittat trånande på gulliga nallar, fina presentförpackningar och stora blombuketter i butikerna.
Bittert suktat efter alla specialerbjudanden på restauranger anpassade för kära tu och till och med tydligt och bittert uttryckt min avundssjuka när en kollega berättade om hennes hjärtansplaner som innehöll både god mat och vin.
Så bitter att jag till och med funderade på att stanna på hemvägen och köpa en present till mig själv, men nej, det är ju inte samma sak. Jag fick förlika mig med tanken att den 14/2 2012 skulle gå till historen som den sämsta alla hjärtans dagen i historien.

Men plötsligt hände det!
När jag kom hem väntade en bukett tulpaner, en chokladkartong med hjärtformade praliner och ett vackert kort utanför min lägenhetsdörr.
Bästa svärmor glömmer inte, bästa svärmor räddade min dag, bästa svärmor vet vad som är värt att fira.

Happy, happy valentine till er alla!
Hjärtansdagen är räddad!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar