torsdag 23 februari 2012

Beach 2012

Det är lite roligt såhär de första månaderna efter årsskiftet. Det finns så många nyårslöften som ska infrias och för de flesta verkar dessa ha med hälsa, viktnedgång och motion att göra. Gymmet vimlar av folk jag aldrig sett tidigare och antalet motionärer jag möter joggandes, gåendes med stavar eller powerwalkande under mina löprundor ökar plötsligt markant under ett par intensiva månader i början av varje år.
Handeln är inte sen att haka på. Mataffärerna har kampanjer på frukt och grönt, gymmen annonserar om nya klasser, matlagningsprogrammen på tv fokuserar på den hälsosamma matlagningen och sportaffärerna skyltar upp med trendiga och snygga träningskläder.
Men allra värst är nog tidningarna. I varenda tidning finns det tips om hur man ska äta och träna för att få ”drömkroppen” och det tipsas om miljoner av (gen)vägar till ett hälsosamt liv.

Idag fick jag en gratistidning med posten som jag bläddrade i medan jag njöt av en rejäl lasagne med extra ostsås på min lunchrast och fastnade för just ett sådant reportage.
Reportaget följde det klassiska upplägget för liknande artiklar vilket innebär en stor, färgglad bild på en supersnygg kvinna iklädd på tok för stora byxor. Hon tar givetvis tag i byxlinningen och håller ut den för att riktigt visa hur smal hon har blivit om midjan. Självklart är hon även uppsminkad och stylad till tusen i både smink och hår och smäller av ett riktigt filmstjärneleende som visar hur lycklig man blir om man följer just de här tipsen och får sin drömkropp.

Nedan följer ett urval av tipsen till ett hälsosammare liv på din väg mot drömkroppen:

1.    Vardagsmotion.
Den här punkten verkar till en början bra då även jag håller med om att det är kanon om man kan ta vara på alla chanser till extra rörelse om man inte har tid över till träning i sin fullspäckade vardag. Men för att få effekt tror jag i så fall på vardagsmotion på en lite seriös nivå som att man väljer cykel istället för bilen eller hoppar av en hållplats för tidigt för att få en liten extra promenad.  
I det här reportaget tipsade man bland annat om att undvika att använda ”dörröppnarknappen” i trappuppgångar och varuhus för att det skulle ge utmärkt styrketräning att öppna dörren manuellt. What?
Vi har en sådan dörr i vår trappuppgång och jag har då inte märkt att det krävs någon större kraftansträngning för att få upp den dörren, i alla fall har det aldrig föranlett att ett extra styrkepass lagts in i min träningsdagbok. Kanske ger det styrketräning om man jobbar på ett fängelse och porten är av något väldigt tungt och kraftigt material men då det inte var kriminalvårdens personaltidning jag läste tvivlar jag på att det var sådana dörrar de syftade på. Kan undvikande av dörröppnare verkligen ha gjort hela skillnaden för den så lyckliga kvinnan på bilden?

2.    Det farliga sockret.
Den här punkten är ju också bra, att socker inte är nyttigt måste man givetvis uppmärksamma och man kan såklart inte äta godis varje dag om man vill nå drömkroppen. Men det är inte den sortens farliga socker det fokuseras på i den här artikeln, nej herregud nej, här går man på de verkligt tunga sockerbovarna och tipsar om att byta sin vanliga ketchup mot sockerfri ketchup.
Jag har faktiskt läst en annan artikel om just ketchupsockret där det var en dietist som räknat ut att en normalkonsument av ketchup som äter ca 1-2 msk av den goda röda såsen till sin middag varje dag efter två veckor har tjänat in till, hör och häpna, ett halvt Digestive kex om man byter sin vanliga ketchup mot sockerfri dito.
Jamen det förklarar ju saken, om den lyckliga, smala kvinnan med drömkroppen BÅDE använde dörröppnaren OCH åt sockerfri ketchup måste det ju gått jättefort att bli sådär snygg.


3.    Öka förbränningen
Här kan man ju tro att det skulle tipsas om lika motionsformer (och det får jag väl erkänna att det i och för sig också gjorde) men de tipsade också om ett par andra mycket effektiva sätt att öka förbränningen. Det ena var att krydda maten ordentligt och det andra var att man skulle ha det aningen för kallt inomhus för att när man fryser förbränner man tydligen mer än när det är varmt och skönt. Det låter ju verkligen inte särskilt behagligt, men vill man bli fin får man lida pin, och som den lyckliga, smala kvinnan med drömkroppen sa i artikeln så ”finns det inga genvägar till drömkroppen”…

Så mina vänner, vill även ni få en drömkropp så avnjut er middag utomhus i snön, smaksatt med sockerfri ketchup som ni kryddat lite extra och glöm för guds skull inte att öppna dörren manuellt när ni går ut för att avnjuta denna måltid. 

Vad sjutton hände med vanliga promenader och den gamla hederliga kostcirken?

3 kommentarer:

  1. jag vet, blir så trött på sånt där. För att folk på allvar tror att om man byter ut ketchupen så kan man äta massa godis och dricka läsk sen, för man har ju bytt ut ketchupen. Och sänkt värmen hemma. Det enda som absolut funkar är ju att göra sig av med fler kalorier än man stoppar i sig. Röra på sig varje dag. Hur svårt kan det vara? Men det är väl för enkelt, för tråkigt liksom...

    SvaraRadera
  2. Ni har väl noterat min atletiska kropp, flickor...?! Jag öppnar ALLTID dörrarna manuellt på jobbet, istället för att bruka dörröppnaren! :-)Kram till er, och ett stort lycka till till era "gubbar"!

    SvaraRadera
  3. Ahaaaaa, är det hemligheten Birgitta - jag har alltid undrat!
    Dags att sluta med löpning och börja öppna dörrar helt enkelt.
    Du kommer inte se mig bakom mina stora biceps nästa gång jag hälsar på!

    Kramkram till både mor å dotter Gunnarsson!

    SvaraRadera