onsdag 9 april 2014

Äta bör man annars dör man...

Igår var det vilodag och det ösregnade ute precis hela dagen.
En perfekt kombination om man vill pyssla lite inomhus så jag passade på att ägna min kväll åt min näst största hobby efter löpning - matlagning och bakning.

Som jag tidigare berättat har jag börjat ledsna på butikernas glutenfria brödsortiment och experimenterar nu friskt och bakar istället mitt eget. Tycker att det är lite trixigt och inte riktigt så enkelt som jag först trodde, dvs att man bara kan ta ett vanligt recept och byta ut mjölet mot glutenfri brödmix. Jag har fått lära mig att brödmixerna oftast är mer kompakta och därför blir betydligt fler gram mjöl/dl än vanligt mjöl varför man alltså bör väga mjölmixen istället för att mäta i deciliter. Jag upplever att om man byter rakt av blir brödet ofta väldigt torrt, vilket glutenfria bröd i och för sig kan bli även om man räknar om mjölmängden varför jag gillar att göra det saftigare genom att ha i lite torkad frukt/russin eller kanske morot.

Lyckades få till ett av mina bättre bröd igår, en filmjölkslimpa med bikarbonat, som var både god och smidig eftersom det inte behöver jäsa utan bara rörs ihop och kastas direkt in i ugnen.

8dl ljus brödmix
6dl mörk brödmix
2dl linfrön
1dl solroskärnor eller pumpafrön
1dl russin
1dl annan torkad frukt
1dl grovhackade hasselnötter
4tsk bikarbonat
2tsk salt
8dl lättfil
2dl lättsockrad lingonsylt

Blanda alla torra ingredienser i en skål. Blanda fil och lingonsylt noga i en annan skål. Vänd samman allt och häll i två avlånga brödformar klädda med bakplåtspapper. 
Grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader, i ca 80min. 
Var beredd på att ev täcka med folie på slutet för att undvika bränd yta.
Stjälp upp och låt svalna så att bröden "sätter sig" innan de skivas upp, förvara sedan skivorna i frysen och plocka upp brödet efterhand det ska ätas så håller det sig färskt!

Brödet innan det hoppade in i ugnen...
 
...Och efter en halvmarathon i ugnen! (dvs 75-80min...) 
 
Alldeles varmt och nybakat bröd piffade verkligen upp kvällens blomkålsoppa!
 
Passade på att rosta lite müsli också när jag ändå var igång:

6dl boveteflingor 
4dl havregryn
100g mandel
1dl hela linfrön
1dl kokosflingor
2dl solroskärnor
1,5dl äppeljuice (alt 1dl råsocker)
4-5msk rapsolja
(Ev lite vatten)
Russin efter smak

Blanda samman allt utom russin, droppa över äppeljuice blandat med olja (samt ev vatten om det känns torrt) och krama in vätskan ordentligt i grynen. Sprid ut på en plåt med bakplåtspapper och rosta i ugnen ca 30 min, till du tycker att muslin är lagom rostad. Var dock försiktig så att det inte bräns och rör om då och då så att muslin blir jämt rostad.
Ta ut och låt svalna innan du blandar i russin. Jag toppade även med lite extra chiafrön vid servering.

Mumsig musli!


Så kan en regnig vilodag se ut!
Nu är skafferiet fullt, benen utvilade och jag är därmed redo att kasta mig in i en ny tiodagars period fullproppad med träning och tävling.

1 kommentar: