söndag 24 augusti 2014

Slut på jobbhelgen...

Sista dagen på utbildning/kickoff resan till Mallis är här, om ett par timmar går flyget hem till regniga Sverige igen.
Idag har vi varit lediga och fria att själva disponera vår tid efter eget tycke. För mig innebar det tidig morgon med löparfrulle vid 7,30 för att vid 9,00 kunna vara redo för ett långpass i solen.
Inte lätt för en hungrig frukostälskare att knalla in på frukostbuffen och blunda för alla de goda ostar, kallskuret, bröd, scramblade ägg som erbjuds och välja att fokuserat plocka till sig yoggi, nötter, banan och russin som man vet funkar som löparbränsle men vad gör man inte för att slippa maghaveri på träningen?

Gav mig sedan ut på långpass med målet att springa 25km och sedan avsluta med en timme på crosstrainern för att få ihop tre timmar men samtidigt inte fresta min tidigare skada för mycket. Väl ute kändes det bättre än på mycket länge i mitt bäcken och då sjukgymnasten och läkarens råd är att "allt som inte gör ont är okej" bestämde jag mig för att våga förlänga löpningen lite - det är ju trots allt både roligare och skönare att springa lugn distans utmed havet än att nöta crosstrainer på ett instängt gym.
Kroppen kändes lätt och framförallt smärtfri och om man bortser från min totala vätskebrist sista kilometerna där det enda jag kunde tänka på var vem jag skulle kunna tänkas råna för att få en flaska vatten blev det ett av de trevligaste passen på länge. 
35km i 4,35min/km senare var jag tillbaka på hotellet, svepte 1,5liter vatten, körde mina styrke/rörlighetsövningar innan jag parkerade mig på uteserveringen och beställde en lunch och en iskall cola.

          

Efter två fullspäckade dagar ska det nu bli skönt att sova en stund i solstolen innan vi reser hemåt.
Efter avslutad utbildningsdag i fredags transporterades vi med buss ut på landsbygden där vi delades in i lag med uppgiften att på ett utomhuskök tillaga en paella. Jag gick ut hårt och tog kommandot över stekspaden och wokpannan men när jag efter lite småprat kunde konstatera att en av grabbarna från ett av de andra kontoren var en före detta elitlöpare med meriter som 31min på milen och 1,10 på halvmaran ändrades mitt fokus något och från den stund pratades det träning och tävling snarare än saffran, skaldjur och riskokning. Men de andra i laget gjorde sitt jobb och fick till en fin paella som vi slapp skämmas över när det efter avklarad matlagning dukades bord och vi fick möjlighet att ta för oss av samtliga lags paella och äta oss mätta innan en vinnare i matlagningstävlingen skulle koras. Vi vann inte, skyller på en domarskandal.

             

På lördagen var det återigen dags för utbildning under förmiddagen innan det på eftermiddagen var dags för kickoff. Även här delades vi in i lag och skickades ut på havet med katamaran som efter en stunds åktur ankrade och det var dags för diverse tävlingar med allt från att bygga lerfigurer, dansa krigsdans till att simma stafett runt båten och köra stafett på en sådan där surfbräda som man står på och paddlar. Eftersom jag älskar sånt där var jag givetvis först i kön till att köra alla aktiviteter och det var vansinnigt kul framförallt med paddlingen! Fick dock betala ett högt pris för min iver när jag efter att ha råkat svälja en del saltvatten blev tvungen att inför mina kollegors beskådan avlägga en kaskadspya över relingen några timmar senare. Men det var det väl värt. Kvällen avslutades med barbecue på en strandrestaurang innan vi bussades tillbaka till hotellet klockan 22.
Löparjossan såg det som självklart att ta en dusch och sedan hoppa i säng för att få en god natt sömn medan 99,9% av mina kollegor såg det som att kvällens naturliga fortsättning var dusch och en natt på stan.
Vi var nog lika nöjda allihop med våra respektive val.

En fantastisk helg är till ända och jag kan inte annat än vara vansinnigt tacksam över att få jobba hos en arbetsgivare som tar så väl hand om sina anställda.
Nu ska jag lapa lite sol för att fylla på med  solenenergi nog att överleva den mörka hösten i Sverige.
Mot solstolen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar