söndag 11 november 2012

Långhelg, mängdträning, goda vänner och julstämning

Tog mig friheten att vara ledig från jobbet i fredags och om någon av mina kollegor i början uttryckte avund på denna lyx ändrade de sig ganska snabbt när de fick reda på att anledningen till min ledighet var att jag hade flyttat veckans 40km pass från lördagen till fredagen för att få ihop de sista dagarna av mina tre grisveckors träning på bästa sätt. Det var ingen av dem som ville byta plats med mig, konstigt nog, men för mig är en vinstlott och en obeskrivlig lyx att kunna vara ute i skogen flera timmar i dagsljus.

I tre veckor har jag nött mil, efter mil, efter mil och den här helgen kom peaken och helgen då grisandet skulle krönas med 40km i fredags, 28km i lördags och 20km i hög fart idag toppat med lite uppbyggande styrketräning och rörlighetsträning för att hålla mig hel.
Nu är grisperioden inför Florens till ända, jag har gjort all viktig träning som ska göras och det är bara finslipning av formen genom framförallt fartträning som ska avklaras med lite tillhörande uppladdning innan det är dags för säsongens sista lopp.
Varenda meter i min tränares plan har genomförts helt enligt plan och jag känner mig superstark när det kommer till långa distanser, mina två 40km pass de senaste veckorna har lämnat mig i princip oberörd. Det som tyvärr funkar sämre är fartträningen då min kropp fortfarande strular genom att stundtals krampa kraftigt i mellangärdet/magmunnen vilket på vissa pass har tvingat mig att dra ner på farten. Efter diverse provtagningar har läkarna hittat en hel del skumma saker som ska utredas vidare varför min start i Florens tyvärr är lite osäker, men jag hoppas och tror att vi ska finna en lösning och tränar på som om en start blir av, så får vi se hur min fysiska status är när tävlingsdagen kommer.

Nu kan man ju tro att en helg med massa träning inte skulle lämna så mycket tid över till annat men efter lite huvudräkning kom jag häromdagen fram till att om jag ägnar tre-fyra av dygnets 24 timmar åt träning så finns det ju typ 20 timmar över åt annat. Plötsligt kändes det som om jag hade hur mycket tid som helst!
All denna fritid gjorde att jag efter fredagens långpass hann med att först fira världens bästa pappa på fars dag genom att bjuda på lunch och överlämna en liten present innan jag sedan kastade mig i soffan för att titta ikapp på den triologi av "Torka aldrig tårar utan handskar" som varit så omtalad men vilken jag inte har hunnit se tidigare. Har ni inte sett den har ni missat något, gripande och verkligen sevärd.

På lördagen for jag och Jonne iväg till Växjö för en dag tillsammans med våra goda vänner Eric och Fanny, Carl-Johan och Marie, och lilla Axel förstås som dagen till ära fyllde tre månader.
Efter en inledande fika där Fanny bjöd på de godaste saffransbullar jag någonsin ätit (hoppas kunna återkomma med recept till er inom kort) for vi vidare för julmys på den stora julmarkanden i Huseby strax utanför Växjö. Vi tjejer kutade runt i diverse marknadsstånd där man kunde handla allt från fula stickade tröjor, till hembakade knäckebröd och julsenap medan killarna var nöjda med att surpla glögg och hänga vid den kör som framförde julsånger ur en gigantisk julklapp.
Dagen avslutades sedan hemma hos Eric och Fanny där en finmiddag väntade innehållande både kantarellsoppa, hängmörad närproducerad oxfile och jordgubbspannacotta. Kvällen var så trevlig, vi hade så mycket att prata och så många sällskapsspel att spela att jag tittade på klockan först när den var 02,00 och insåg att det var god tid att gå och lägga sig om man skulle kunna få ihop en godkänd mängd sömn utan att behöva sova bort hela söndagen.
Åtrigen är det alltså bevisat att tiden går fort när man har roligt, men det kan vara vara värt lite sömnbrist att få hänga med härliga människor som får en att skratta till magen värker. Längtar redan till nästa gång vi ses!
Marie och Fanny i jakten på den perfekta julsenapen...
...Som efter mycket provsmakning visade sig vara en senap med
smak av äpple och nejlika, även om jag var nära att välja
champagnesenap bara för sakens skull...
Som ni förstår har dagen idag inte bjudit på några större utsvävningar, jag var vansinnigt trött efter den sena kvällen och då min make var ännu tröttare, näst intill apatisk, efter att ha kommit i säng betydligt senare än mig har dagens aktiviteter varit mycket stillsamma. Efter att slappat tills det började krypa i benen hade jag dock ansamlat kraft till att genomföra dagens träning men nu när svetten har duschats bort och pulsen har återgått till det normala ska jag återigen krypa upp i soffan med en kopp te, Lars Keplers nya vansinnigt spännande bok och känna mig ruggigt nöjd med min väl genomförda träningsperiod men framförallt nöjd över en oslagbart trevlig helg.
Grabbarna fastnade vid kören som framförde julsånger
från denna julklapp av modell större.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar