lördag 9 februari 2013

Våga vägra taco-fredag

Okej, fredagsmys a la SvenneBanan med tacos i alla ära, men personligen njuter jag till fullo när följande kycklinggratäng ligger på tallriken medan jag svarar på de kluriga frågorna i På Spåret.
Går nästan lika snabbt att laga, betydligt snabbare att handla (då ingredienserna är färre) och tusen gånger godare.
Try it!

(4 portioner)

1 gul lök
300g kantareller
4st kycklingfiléer
1tsk Sambal oelek
2dl Crème Fraîche paprika chili
2dl lätt crème fraiche
1pkt färska lasagneplattor
4dl matlagningsgrädde
Riven ost

1. Hacka lök och skär kycklingen i små tärningar. Fräs lök, kyckling och svamp till vätskan har försvunnit i en panna med hög kant.
2. Tillsätt båda sorterna crème fraîche och Sambal oelek, låt koka ca 5min.
3. Fördela pasta och kycklingröra i en ugnsform, varvat med grädden. Avsluta med grädde och riven ost på toppen.
4. Tillaga i ugnen, 200 grader, i ca 30 minuter.
5. Servera med en god sallad.

Första gången jag skulle göra gratängen var jag tveksam till den stora mängden vätska och den lilla mängden pasta (2port till 4pers) men tanken är alltså inte att gratängen ska bli lika fast som en lasagne utan lösare, mer som en röra.
Så lita på receptet, det blir grymt bra - jag lovar!

Smaklig måltid!

1 kommentar:

  1. Det där lät fantastiskt gott!
    Måste testa göra den vegetarian style någon dag!

    SvaraRadera