måndag 26 augusti 2013

Hjälp mig shoppa!!

Okej, nu är jag trött på min GPS-klocka (Garmin 210) vars laddare bara fungerar lite när den själv vill vilket ju dessvärre inte alltid är synkat med när jag vill att den ska funka. En ny klocka måste införskaffas men efter att ha surfat runt på samtliga löparbutiker inser jag att utbudet är enormt och det känns näst intill omöjligt att veta vilken klocka man ska välja. Bör kanske tillägga att jag är grymt nöjd med klockans utformning och funktioner, det är bara laddaren och batteriet som gör mig lack. 

Så vad säger ni därute, vilken är bäst? Vilken ska jag köpa?
Följande krav måste uppfyllas:

1. Den ska vara relativt enkel, utan alltför många finesser som jag ändå aldrig använder. Det väsentligaste är att kunna mäta tid, distans, aktuell fart och total hastighet efter avklarat pass, att kunna ställa in ett intervallpass och att ha många olika "auto-laps" att välja på.

2. Jag vill ha GPS:en integrerad i klockan och alltså inte behöva ha någon extra mojäng i dojjan eller liknande.

3. Jag vill inte ha en stor tegelsten som väger flera kilo utan en klocka som är hyfsat lätt och liten. Dock inte så liten att det är svårt att se siffrorna på displayen.

4. Det ska vara lång batteritid och en bra batteriladdare. På den klocka jag har nu är laddaren som en liten klämma som man sätter på klockan vilket funkar ganska dåligt, räcker att den hamnar lite snett så blir det ingen laddning. Gillade bättre den gamla varianten där man liksom la klockan i en liten (stor) hållare.

5. Jag vill ha så liten fördröjning som möjligt från knapptryck till reaktion, blir frustrerad på klockor som måste "tänka" en stund innan det händer något vilket är extra osmidigt på tex intervaller.

Sådär ja, en diger önskelista. Någon som vet en klocka som fyller dessa krav?

3 kommentarer:

  1. Senaste runners world hade just ett test på de 5 bästa GPS klockorna (ingen aning om de uppfyller denna lista, men ett litet tips)

    SvaraRadera
  2. Garmin 310xt. Den enda jag haft dock. Stora tydliga knappar, stor display men känns inte klumpigt, stor och tung. Sprang SM med den. Funkar bra på tävling samt träning (när man vill trycka manuella lap).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen!

      Jag har haft en garmin forerunner 305 tidigare, tror att det är föregångaren till 310, och jag var väldigt nöjd med funktionerna.
      Tyckte dock att den var lite stor och klumpig, men kanske är den nyare varianten nättare?
      Får bli till att knalla in i lämplig butik och känna lite på den vid helgens besök till huvudstaden!

      Tack igen!

      Radera