onsdag 31 december 2014

Gott nytt år från Florida!

Efter en strulig resa med inställda flighter och förseningar till höger och vänster ankom vi till slut till Tampa, Florida vid lunchtid i söndags. 16 timmar senare än planerat och med fyra timmar sömn under de senaste 36 timmarna var det väl inte direkt med pigga ben man startade träningslägrets första pass men lite solsken, värme, fina vyer och sällskap kan råda bot på det mesta så ganska snart var jag igång och ville aldrig sluta springa!

Vi är alltså 21 Hässelbyare på träningsläger här i Tampa. Eftersom jag är enda marathonlöparen måste jag ändå göra en del av min träning ensam då den ser lite annorlunda ut mot de andras men jag försöker i alla fall synka så många pass som möjligt med de andra vilket innebär fin draghjälp på korta intervaller av de snabba medeldistansarna och pratsällskap på morgonjoggen och styrkepassen.
Än så länge har min kropp överlevererat, på måndagens banpass över 10*200m hade jag räknat med att få det rejält tufft då det var över ett år sedan jag befann mig på tartanen men det kändes istället superbra, var väldigt roligt och intervallerna gick faktiskt "bara" någon sekund långsammare än vanligt. Passet kändes dock rejält i kroppen dagen efter så när jag vaknade igår med ont i varenda muskel och led i hela kroppen trodde jag aldrig att långpasset skulle gå att genomföra men konstigt nog rullade det ändå på och 30km avklarades utmed strandpromenaden med milsvid utsikt över havet och stränderna. Inspiration!


När man är på läger är självklart träningen absolut prio ett och jag försöker se till att få så mycket sömn och vila mellan passen som det bara går. Jag är dock inte en person som mår bra av att bara se hotellet och träningsanläggningen så när dagens andra pass är avklarat försöker jag ta chansen att se och uppleva så mycket jag kan av vad Florida har att erbjuda. I måndags innebar det en NHL-match mellan Tampa Bay lightnings och Toronto Maple leafs vilket var en upplevelse utöver det vanliga. Jag är inte ett dugg intresserad av hockey men amerikanarna kan det där med kringarrangemang så den tillhörande discomusiken, all mat och dryck och alla andra jippon runtomkring gjorde det till en höjdarkväll även för den som inte är hockeyfrälst. 

         

         

Igår kväll var jag rätt mosad och trött efter både långpass och ett eftermiddagspass med jogg och styrka så då passade det utmärkt att knalla bort till den närliggande gallerian och se en film på bio. Valet hamnade på en film med Mark Wahlberg som hette "the gambler" och var helt okej, men inte mer. Fachinerades dock återigen av amerikanarnas sinne för kringarrangemang då det såklart fanns möjlighet att köpa med sig käk in på bion, en bar där du kunde ta dig en drink och biostolar lika stora och bekväma som mysfotöljen hemma. Vad som dock förvånade oss var att man inte fick numrerade platser utan det gällde att vara ute i god tid om man ville få sitta tillsammans och få bra platser. Opraktiskt.

Idag är det nyårsafton och tillika min och Jonnes 5 åriga bröllopsdag. Detta kommer att firas med ett alternativpass nu på morgonen, ett distanspass om två timmar i en park i eftermiddag och sedan avslutas med en gemensam middag med hela gruppen på en restaurang vid Tampa riverwalk där det även utlovas storslagna fyrverkerier framåt kvällen. 

Hoppas ni får ett gott nytt 2015!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar