fredag 3 april 2015

Jag gillar olika!

Satt just och läste nyheterna i SvD och fastnade på en artikel som gjorde mig uppriktigt förbannad.
Frankrike har tydligen infört en lag som säger att man inte får jobba som modell om man har ett BMI under 18 vilket enligt artikeln tydligen innebär en gräns att om man är 175cm lång får man inte väga under 55kg. Bryter man mot lagen riskerar man 6 månaders fängelse och 75000eur i böter. 
Tanken bakom lagen är givetvis att ändra skönhetsidealen och undvika att unga tjejer påverkas att svälta sig själva.
Vilket såklart är bra, jag vill självklart inte att någon ska må dåligt och vill absolut att man gör allt man kan för att undvika att tjejer hamnar i ett ätstört beteende. Det är såklart inte det som gör mig upprörd.

Nej, vad som gör mig förbannad är det faktum att om man hade infört motsvarande lag på andra hållet, att man skulle få böta om man tex vägde över 70kg, hade det blivit ett jäkla liv och det hade skrivits spaltmeter om hur tjocka människor diskrimineras. 
Det finns absolut tjejer som är väldigt smala för att de svälter sig, men det finns också tjejer som faktiskt är fullt friska och hälsosamma men som ändå är underviktiga. En sådan lag säger tydligt att det inte är okej, att man är en dålig förebild och till och med kriminell om man ser ut som jag som med god marginal understiger gränsen. Att man inte duger.
Det gör mig förbannad!

Att kommentera en smal persons kropp är tydligen helt legitimt. Jag har varit med om hur gamla tanter kommenterat min kropp i bastun på simhallen för "det är inte nyttigt att vara FÖR smal". En främmande människa som jag brukar småprata med på gymmet då och då men inte träffat på ett tag tyckte häromdagen att det var helt okej att som kallprat kläcka ur sig att "har du inte gått ner en del i vikt och blivit ÄNNU smalare sen vi sågs sist?" och grannfrun har mer än en gång erbjudit mig hembakade bullar för att jag "allt behöver äta upp mig lite"  - ja exemplen är många.
Jag vet inte hur det är att vara tjock men förstår självklart att de tvingas utstå en massa elaka kommentarer men jag skulle ändå vilja se ovan nämnda situationer inträffa för en överviktig person - att tanterna i bastun tittar på deras kropp och säger "det är minsann inte bra att vara FÖR tjock", att en okänd person på gymmet granskar din kropp och som lite trevligt kallprat utbrister att "har du inte blivit ÄNNU tjockare sedan vi sågs senast?" eller att grannfrun knackar på dörren och erbjuder en påse morötter eftersom du "nog behöver hålla igen och äta lite mer hälsosamt". 
Om/när något av ovanstående inträffar för en tjock person så är i alla fall alla överens om att det var av illvilja och elakhet från den som gjorde det - mot en smal person är det ord och handlingar som på något sätt sker av omtanke (som att det skulle vara synd om stackars oss!) då folk faktiskt helt enkelt inte inser är att vad de just har sagt och gjort är att förolämpa oss precis på samma sätt som om de sagt något liknande till en överviktig person.

Att införa en lag över hur smal/tjock man får vara toppar dock alla dumheter jag någonsin hört talas om. Vore det inte bättre med en lag om att det ska finnas alla sorters kroppar på modellerna så att unga tjejer får förebilder som visar att man duger och kan vara vacker både som tjock och som smal?
Kan vi inte bara alla enas om att allas kroppar kan få se ut precis som de gör och inse att alla kroppar är vackra på sitt sätt? Att alla är olika liksom är charmen med människan? Att det ta mig fasen är en mänsklig rättighet att ha samma värde och rättigheter oavsett om du är tjock, smal, lång eller kort och bestämma att vi  från och med nu inte dömer någon utifrån deras yttre?

Gilla olika!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar