måndag 17 augusti 2015

Mitt bästa återhämtningspass


Dagen efter en tävling kan det ibland vara läge att bjuda kroppen på ett återhämtningspass.
Jag har testat mig fram genom åren och under en period var det standard med en lätt jogg på mjukt underlag, en annan period körde jag alltid ett lättare pass i simhallen. Båda delar har funkat bra men nu på senare tid har jag testat ett annat pass och jag tror nu att jag har hittat vad som är optimalt just för min kropp:
Jag knallar iväg till gymmet och inleder med 10-15min jogg eller rask promenad på löpbandet (beroende på hur ont jag har i löpmusklerna efter race), går vidare till testcykeln och kör 10-15min på den och avslutar sedan med 10-15min på crosstrainern.  På det viset känns det som om jag aktiverar alla benens olika muskler och får en bra blodgenomströmning samtidigt som belastningen på muskler och leder är ganska liten.
Avslutar sedan med att köra igenom kroppen noggrant med diverse rörlighetsövningar och ägnar till slut en lång stund åt att rulla på skumrullen och på min bandyboll.
Sen är kroppen som ny och redo för nästa utmaning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar