måndag 26 september 2011

En vecka i en löpares liv

I min tagline har jag ju texten Josephine Ambjörnsson – om livet som marathonlöpare.
Mitt mål med den här bloggen är att ni ska få inblick i hur livet som elitsatsande löpare ser ut och hur jag kombinerar löparlivet med livet i övrigt. Men mitt mål är samtidigt att bloggen inte ska bli alltför nördig och bara tilltala andra löpare utan jag vill även att mina vänner och bekanta som faktiskt inte lever för löpning inte ska avlida av uttråkning när jag rabblar mellantider och antal löpmil senaste månaden varför jag även försöker ge er en inblick i annat som händer i mitt liv.
Häromdagen var det dock en läsare som bad mig skriva ett inlägg där jag beskrev hur en vanlig vecka i mitt liv som löpare ser ut så här kommer det efterfrågade inlägget. En varning utfärdas härmed till er som inte är löparnördar, ni kan sluta läsa nu och komma tillbaka till nästa inlägg (jag lovar, det kommer vara roligare!), till er andra kommer här en beskrivning av en helt vanlig vecka i mitt liv:

Idag har jag inlett en lite längre träningsperiod som förberedelse inför Florens Marathon den 27 november. Efter flera månader där tränandet har ”störts” och anpassats efter tävlingsprogrammet ska jag nu alltså fokusera på träning i lugn och ro.
Min tränare delar in träningsveckor i tre olika kategorier:
1.    Lugn återhämtningsvecka
2.    Halvtuff vecka (normalvecka)
3.    Grisvecka
Idag har jag inlett en halvtuff vecka vilket är en helt vanlig vardagsvecka under en träningsperiod för mig, varken supertuff eller superlugn utan bara helt vanlig:

Måndag:        Pass 1: 12km morgonjogg
                      Pass 2: 20km styrkeintervall (8*3min)
Tisdag:          25km lugn distans
Onsdag:        Pass 1: Styrketräning på gym
                      Pass 2: 15km fartlek (15*1min)
Torsdag:        3km simning (intervall)
                      10km jogg, mjukt underlag (alt. vila)
Fredag:         35km lugn distans
Lördag:          Pass 1: Styrketräning på gym
                      Pass 2: 18km halvsnabb distans
Söndag:        20km morgonpass innan frukost.

Min dag idag har således sett ut enligt följande, övriga vardagar följer typ exakt samma mönster:

05.30: Träningspass 1: Morgonjogg 12km
07.15: Frukost nummer ett (Smoothie)
8.00: Börjar jobba.
9.30: Frukost nummer två (mackor och kaffe)
12.00: Lunch (Middagen från igår i lunchlåda)
15.00: Mellanmål (fil och flingor)
17.00: Slutar jobbet
17.30: Träningspass 2: 20km Styrkeintervall + bålstyrka
19.15: Återhämtningsmål (Swebar, banan)
19.30: Laga och äta middag (pasta med kyckling och senapssås) diska, tvätta.
21.00: Ledig tid. (läser bok, bloggar, ser på tv)
22.00: God natt.

Så ser en vanlig dag i mitt liv ut – inte mycket utrymme för så mycket annat än jobb och träning på vardagarna men eftersom jag älskar både mitt jobb och min löpning känns mitt liv ändå roligt och innehållsrikt. Sociala aktiviteter med vänner och familj är vigda åt helgerna och där gör jag allt jag kan för att maximalt utnyttja dagarna till att ta igen förlorad tid och få tid att träffa alla jag tycker om så mycket som möjligt.
För mig är den ultimata återhämtningen inte nödvändigtvis att jag vilar från träningen utan att jag gör något annat en liten stund – får jag en fika med en kompis, en promenad med mamma eller hyra en film med maken laddas mina batterier och jag känner mig som en ny människa full av energi, även om det råkar vara en dag då jag kört långpass eller dubbla träningspass.

Dags att sova nu alltså, imorgon väntar en ny, härlig löpardag… J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar