tisdag 13 september 2011

Tummen mitt i handen, part 2

För första gången på flera månader hade jag just en helt oplanerad helg på hemmaplan och vad passar då bättre än att röja i lite garderober som har sett ut som kriget senaste halvåret?
Insåg snabbt att vi helt enkelt inte har tillräckligt med plats varför jag ringde min make och med min allra lenaste röst övertygade honom att stanna på Ikea på hemvägen för att inhandla en ny byrå. Vad jag visste (men inte han, haha) är att åka till köpcentrum på söndagar är en mycket vanlig aktivitet i de svenska hemmen så det var en trött och något irriterad make som till slut kom hemsläpandes med vår nya fina förvaringsmöbel grymtandes att ”Ja det var ju minsann inte alls bara att gå in och hämta byrån på tag själv lagret som du sa”….
Jasså, hade jag inte en aaaaaaning om…

Här uppstod lite klassiska kvinnligt/manligt dilemman;
Kvinna: Är superotålig och vill slita upp förpackningen och ha möbeln på plats på en gång.
Man: Tycker han har gjort mer än tillräckligt som inhandlat möbeln bland skrikande barn på jobbigt varuhus och vill hellre vila en stund. Har absolut ingen panik med att slita upp förpackningen och se resultatet.
Kvinna: När väl förpackningen öppnas förväntar man sig färdig möbel på mycket kort stund.
Man: Mer realistisk, inser att detta kommer att ta en timme eller två och stressar inte.

Av någon anledning, troligen i ren iver och otålighet över att få byrån färdig samt kanske på grund av viss misstänksamhet över att maken inte var fullt så ivrig som jag och därmed inte skulle vara så effektiv i arbetet som jag hoppades, fick jag för mig att jag skulle vara med och hjälpa till.  Att ”hjälpa till” innebar i mina ögon att typ langa skruvar, hämta vatten, höja volymen på radion och berömma hur duktig han är.
Min make tyckte dock att det kunde vara nyttigt om jag lärde mig hur man gör varför han plockade fram en alldeles egen skruvmejsel och hammare till mig.
Var först lite tveksam till detta och undrade om han planerade skilsmässa eftersom jag helt plötsligt skulle lära mig ”killsaker” vilket jag minsann inte ska behöva kunna som gift kvinna om jag inte vill.  
Efter att han intygat att så inte var fallet gick jag med på att ge skruvandet ett försök, kanske kunde detta bli en liten trevlig, gemensam familjeaktivitet.

Vilken chock när vi skär upp förpackningen och en instruktionsbok tjock som en deckare av Michael Connely ramlar ut, tätt följt av hela Jem & Fix lager av skruvar, muttrar, pluggar och diverse andra detaljer. För att inte tala om själva byrån som liksom inte levererades i tre delar utan i trettiotre delar. Det enda vi inte skulle behöva göra själva var att typ plantera träden, skövla skogen och hyvla upp plankorna. Tack för det Ikea.
Helt plötsligt fattade jag varför inte maken var lika ivrig att öppna paketet som jag - han visste uppenbarligen vad som väntade.

Försökte hålla modet uppe, se glad ut och började nervöst bläddra i instruktionsboken.
De första sidorna gick bra, där var det mycket pedagogiskt tecknade bilder.
Sida 1: En bild på en ledsen gubbe med en sönderbruten möbel (överkryssad) och en bild på en glad gubbe med en hel möbel eftersom han hade varit förståndig och lagt en mjuk matta under sin möbel när han började montera.
Okej, jag fattar – matta ska fram som underlag för att undvika repor. Nemas problemas.
Sida 2: En ensam gubbe som ser ledsen ut (överkryssad) två glada gubbar på bilden bredvid.
Ah, jag fattar även detta, det är lättast om man är två som hjälps åt. Jag + Jonne = två personer, lätt fixat! Det går ju bra det här, instruktionsboken och jag talade samma språk.
Sida 3 – 300: Dags för mer byggnadsspecifika instruktioner. Inte så kul längre.

Jag försökte verkligen förstå men hur jag än gjorde så var antingen instruktionen eller byrån vänd på fel håll så pluggarna hamnade i fel hål eller skruvarna på fel ställe.
Jag skruvade tills jag var svettig men ändå var aldrig skruven riktigt iskruvad.
Jag hamrade nubb men så fort det handlade om en spik längre än 3mm lyckades den hamna snett och sticka ut på fel ställe.
Jag försökte lyfta i lådorna i byrån men de var för tunga och hamnade hela tiden snett.

Men jag lärde mig massor, absolut.
Jag lärde mig att jag måste vårda mitt äktenskap så att jag aldrig, aldrig blir tvungen att utföra denna syssla ensam så dags att gå och ge maken lite fotmassage eller en kopp te och kanske byta kanal från tv4:s Idol till någon fotbollsmatch i tyska division 1000…

1 kommentar: