fredag 2 september 2011

Näst sista chansen...

Nu gäller det.
Imorgon springer jag mitt näst sista 10km lopp för den här säsongen och då bara ett av säsongens tidsmål, SUB36 min på milen, återstår är jag taggad till tusen!
Nu ska min säsong bli komplett, fulländad, alla mina mål ska vara uppnådda och jag ska därefter kunna genomföra årets återstående tävlingar med den avslappnade känslan av att eventuella ytterliggare bra prestationer bara blir en bonus och samtidigt kunna börja fundera på vilka målsättningar som kan vara rimliga inför kommande säsong.

För första gången ska jag imorgon delta i Tjejmilen.
Jag tycker att det verkar vara ett väldigt trevligt arrangemang, en tävling för såväl elit som motionär och det blir en ny och annorlunda upplevelse att springa ett lopp utan manliga deltagare med bara en massa löpsugna tjejer på startlinjen. Anledningen till att jag aldrig tidigare har deltagit beror helt enkelt på att jag alltid har tyckt att 10km är en för kort distans för mig och att det har känts bortkastat att åka ända till Stockholm för att ställa upp på en distans som jag inte har tagit riktigt på allvar. I år har jag dock ändrat inställning och kommit på dels att det är väldigt kul att springa millopp, dels att jag faktiskt inte är riktigt så kass som jag tidigare trott. Känner samtidigt att det är en distans där jag har potential att bli betydligt bättre än jag är i dagsläget så jag är sugen på att ge distansen en mer seriös chans framöver!
Det är onekligen en lite annorlunda känsla att tävla utan att det krävs flera veckors förberedelser och flera veckors återhämtning vilket är fallet vid maratonlopp. Millopp kan man  springa nästan hur många som helst på en säsong och det är härligt att få känna tävlingsnerven fler gånger än de två-tre gånger om året man kan springa maror varför kombinationen av dessa distanser känns perfekt! Tror även att milloppen kan göra mig till en bättre maratonlöpare då det är ett fantastiskt bra sätt att få ordentlig fartträning.
Och fartträning lär det ju finnas alla möjligheter att få imorgon. Startfältet är helt grymt vasst så det lär ju inte saknas ryggar om man bara vågar haka på! Eftersom jag i första hand ser det här loppet som ett tidslopp och låter placering komma i andra hand är jag fantastiskt glad över att startfältet är fullt av duktiga löpare då det blir så mycket lättare att springa fort om man omgärdas av löpare som är snabbare än en själv!
Ska dessutom bli oerhört spännande att se Isabellah Andersson och Jeri Emeru ställas mot varandra i kampen om segern, kan nog bli en tät fajt!
Själv är jag tveksam till om jag ens placerar mig på topp 10 även om jag lyckas med mitt mål om SUB36 men som sagt, det känns inte särskilt viktigt – så länge jag får säga att mitt pers är 35-någonting kommer jag att vara grymt nöjd oavsett placering. 35,59 låter ju SÅ mycket snyggare än 36.00… J

Efter att ha plöjt distans i 35 gradig värme i Barcelona hela förra veckan har jag använt denna veckan till att fokusera på att återhämta mig samt att få lite fart i benen då jag brast i fartträningen förra veckan.
Har därför b l a kört lite 200m intervaller på bana och trots att kroppen kändes bra och jag hade den där härliga kontrollen över kroppen och bra fokus i knoppen var tiderna aningen sämre än vanligt. Skulle gärna vilja skylla det på att det var kyligt och blåsigt men eftersom min duktiga, medeldistanslöpande träningskompis Amelie persade på en av sina 200-ingar på samma pass så håller inte den förklaringen. Men jag hoppas att Amelie har rätt när hon säger att ”snabbheten finns där, det är liksom bara att plocka fram den”.
Undrar bara när jag ska hitta den – den har varit väl dold i 28 år… J

Håll en tumme eller två för mig så hoppas jag på att få återkomma med en rapport från en härlig helg i Stockholm och med ett nytt pers i ryggsäcken!

4 kommentarer:

  1. Svägerskan J:s faster A2 september 2011 kl. 14:46

    Självklart håller vi tummarna även här i Julita.

    SvaraRadera
  2. Göteborg håller tummarna!

    Välkommen att deltaga i Göteborg Marathon/Halvmarathon i oktober.

    SvaraRadera
  3. Vi håller allt vi har på dej för du är bäst!! Villken tid eller plats du springer in på så är du ändå bäst!!! Kram Ammy o Arvid!!

    SvaraRadera
  4. Tack för alla fina ord, synd att jag gjorde er besvikna å sprang så himla dåligt... :(

    SvaraRadera