tisdag 18 oktober 2011

Att man inte skäms!

Nu har jag varit på Ica och blivit irriterad igen. Ja, jag vet att det inte är första gången ett av mina inlägg handlar om vad som händer i mataffären men ärligt talat är det verkligen en plats där man får uppleva många intressanta händelser. Kanske beror det på att alla människor faktiskt måste handla mat någon gång varför klientelet är väldigt varierat, eller på att alla tycker att det är rätt tråkigt att handla mat eller att alla människor alltid är stressade när de är där. Vad vet jag, lustiga händelser får man uppleva i alla fall.

Just nu pågår ju en rosa bandet månad som, om någon skulle ha missat detta, innebär en insamling av pengar till forskning inom bröstcancer genom en mängd olika aktiviteter runt om i landet.
För mig som har en nära anhörig som just krigat sig igenom denna sjukdom är detta givetvis en insamling som känns extra viktig för mig. Tuttbakelser på fiket eller en rosa rattmuff på bensinstationen spelar ingen roll, jag köper vad som helst bara det har ett rosa band på sig.
Jag har givetvis förståelse för att inte alla delar denna inställning och kanske stöttar någon annan organisation istället eller helst behåller sina pengar för sig själv, men det måste väl ändå finnas gränser för hur snål och egoistisk man får vara?!

På Ica igår står en man före mig i kön och kassörskan har just slagit igenom ett helt berg av varor. Han har även slängt på tre plastkassar på bandet som han ska använda till att bära hem sina varor för flera hundra kronor (som han uppenbarligen hade råd att betala) när kassörskan uppmärksammar honom på att han har tagit tre stycken Rosa bandet kassar och därmed stöder bröstcancerfonden.
Snålgubben kläcker då ur sig den i och för sig ganska naturliga frågan ”betyder det att de är dyrare?”
”Jajamän”, svarar kassörskan. ”Du får välja om du vill att de ska kosta tre eller tio kronor och pengarna går som sagt till forskning om bröstcancer.”
Snålgubben kläcker då ur sig det inte lika naturliga svaret att ”Nej men då ska jag inte ha dem” och bemödar sig därefter med att gå och hämta tillbaka kassarna från bandet, tränga sig bakåt förbi de personer som står bakom i kön för att lägga tillbaka dem bland övriga Rosa bandet kassar och därefter byta dem mot vanliga kassar.
Detta besvär besparar honom exakt 1 krona per kasse.

Okej, om man inte vill stödja Rosa Bandet kampanjen och väljer en vanlig kasse från första början, man kan givetvis inte stödja alla insamlingar. Men att man kan vara en sådan motståndare till välgörenhet att man till och med gör sig besvär likt snålgubben för att slippa vara medmänniska och spara någon krona är inte okej.
Hade jag inte varit i sådant chocktillstånd hade jag klivit fram och högt och tydligt förkunnat att jag gärna betalar även hans tre kassar à 3 kronor stycket om han inte själv känner att han har råd/lust med denna uppoffring, bara för att försöka få honom att förstå vad han just gjort.
Tyvärr stod jag bara och gapade av förvåning över hur egoistiska människor det faktiskt finns i denna värld.

Skämmes!!!!

2 kommentarer:

  1. hm, ja, sånt där kommer man ju alltid på efteråt, tyvärr. Vad man borde ha gjort. Han fattade antagligen inte ens själv hur snål han var... Om han var ute efter att spara kronor hade du ju dessutom kunnat tipsa hnm om att handla Eldorado-produkter på Willys, istället för att handla på ICA. =)

    SvaraRadera
  2. Påminn mig om att kontra med en liknande incident nästa gång vi ses. jag var mållös i dagar efteråt...
    tack för idag stumpan, välgörande även för mig med massa mat, prat och skratt och nu några timmar i soffan.

    SvaraRadera