lördag 5 maj 2012

Skostallet

Har idag rensat, sorterat och organiserat i mitt skostall. Nu återfinns där bara skor jag använder, tycker om och som inte är utslitna. Länge har jag sparat skor av nostalgiska skäl men då jag har blivit strängt förbjuden av min äkta hälft att sätta in ytterligare en garderob för mina skor var en rensning nu ofrånkomlig p g a platsbrist vilket har resulterat i att halva släkten och alla mina vänner numer klipper gräset iklädda mina avlagda löparskor.

Här är godbitarna som finns kvar och förgyller min tillvaro:

Övre raden från vänster:
Mizuno Wave Inspire: Ett par långpasskor som jag blev lurad att köpa av en säljare som hävdade att Nike inte längre hade några långpasskor som passade mig när Lunarglide 2 försvann ur sortimentet. Förvisso en mycket bra sko, men då den inte kan mäta sig med Nike dojjorna (som jag sedan ändå köpte) används de mycket sparsamt.

Nike Lunaracer: Mina tävlingsskor sedan många år tillbaka i tiden. Just detta paret är helt nya och bara väntar på att få ta mig med på många härliga, snabba lopp. Evigt älskad!

Nike Zoom Victory XC (terrängsko): Nya sedan förra helgens bravader på terräng SM. Kräver nog en liten invänjningsperiod innan vi blir vänner, skon var förvisso fantastiskt skön men att springa med spikar kräver ett löpsteg som jag ännu inte har...

Mellersta raden från vänster:
Nike Lunarglide 3: Min bästa långpassko som (trots att säljaren som lurade på mig Mizuno hävdade att den inte passade mig) sitter som gjuten och ger en lätt känsla trots att den är rejält uppbyggd och därmed ganska tung.

Nike Lunaracer 2: Samma modell som tävlingsdojjan, det här paret används dock bara på träning när kortare intervaller och snabbdistanspass står på schemat.

Nike Lunarelite 2: En "mellansko" som används till distanspass upp till ca 20km. Lätt sko med härlig löpkänsla och så fort jag tar på mig dem på ett distanspass istället för långpassdojjan höjs farten markant utan att jag ens behöver anstränga mig.

Nedre raden från vänster;
Nike Lunarglide 2: Sista paret jag har kvar av denna fantastiska sko, egentligen utsliten så den används mest i samband med besök på gymmet och på kortare joggpass. Har mest kvar den av nostalgi då jag aldrig trodde att en bättre sko skulle kunna tillverkas men ju mer jag använder Lunarglide 3 desto mer övertygad blir jag att den nya versionen faktiskt är bättre än den gamla. Därmed troligt att detta är nästa par som får gå i arv till någon kompis.

Ice Bugs: Inga skor man längtar efter att använda då de förknippas med snö, is och kyla men då vi bor i Nordpolen är ändå detta ett av de par skor som används mest varje år. Säga vad man vill om snö och is men med de här skorna på fötterna går det faktiskt att bedriva ganska vettig träning oavsett väder och trots att de är vind- och vattentäta samt utrustade med dubbar är de ganska lätta och ger bättre löpkänsla än man kan tro!

Mizuno Wave Rider: Grymt skön "mellansko" som ger en lätt känsla och som jag känner mig galet snabb i. Tyvärr inte idealisk för mina fötter, upplever att jag ibland får ont i fot och knä av den, varför även denna Mizuno används ganska sparsamt.

Passade även på att uppdatera med ett par nya Nike Lunarelite och ett par Lunarglide 3 (äntligen i rosa - kommer vara min snyggaste sko!) som ligger kvar i lådan till det är dags för byte nästa gång.
JA, jag älskar löparskor men framförallt HATAR jag att springa i utslitna skor - tycker hela kroppen protesterar, man får ont överallt och löpkänslan försvinner så fort skorna börjar gå på övertid varför jag byter skor väldigt ofta och även gillar att ha många olika par igång samtidigt.



Vem sa att löpning var en billig sport där materialet är oviktigt?
Inte var det jag i alla fall...


PS. Idag vill jag också passa på att hylla min storebror som för första gången fått gå under magiska 1,24,24 på halvmarathon på dagens Kungsholmen Runt! Han är mig i hasorna den rackarn, men jag kan ärligt säga att jag med glädje ska släppa förbi honom när han kommer ikapp!!
Grattis brorsan!

1 kommentar:

  1. Alltså det där med släkte drag börjar bli lite skrämmande.......

    (Nej jag lovar lusläser inte din blogg alls.... ;) )

    Blir så inspirerad när jag läser att det bara inte går att sluta

    SvaraRadera