lördag 2 juni 2012

En hyllning

Jag skulle kunna skriva ett bittert och ledsamt inlägg om hur surt det är att för första gången någonsin behöva åka brytbuss till målet och hur extra surt det är att behöva göra det när man ligger trea och det bara är ynka 7km kvar till mål.

Jag skulle kunna skriva ett positivt inlägg där jag ändå är lite glad att jag vågade satsa allt trots magsjukan och där jag ändå är lite glad och förvånad över att det höll så länge som det gjorde innan kroppen inte ville vara med längre.

Men jag tycker vi struntar i det. Istället vill jag hylla en person som visade prov på hur en människa med enormt stort hjärta behandlar sina medmänniskor.

Den som ska hyllas är en person jag inte känner mer än att vi har tjenat ett par gånger på tävlingar och samtalat via kommentarer på denna blogg. Efter bara ett par kilometer fann vi varandra i folkmängden och bestämde oss för att påbörja en gemensam resa runt Stockholm. Tiden flög iväg och det var fantastiskt kul att ha någon att småprata med, att känna att man var ett "team" på väg mot det gemensamma målet och att ha någon att gemensamt förbanna det vidriga vädret med. Vid ca 33km blev min kompanjon tyvärr tvungen att bryta och två km senare var det min tur. När jag sitter i sjukvårdstältet och väntar på transport till Stadion, fryser så jag skakar i hela kroppen och hackar tänder, dyker min nyfunne vän plötsligt upp i samma tält och vi får avsluta vår gemensamma resa i taxibil. Min vän fryser givetvis lika mycket som jag, kanske ännu mer då han inte som jag haft turen att föräras en filt av sjukvårdarna. Taxin kör så nära stadion den kan innan vi får hoppa av och promenera sista biten. Ganska snart passerar vi Spårvägens klubbstuga där min vän hade sin dusch och torra kläder men istället för att gå in i värmen tar han en omväg och följer mig hela vägen fram till stadion för att se till att jag säkert kommer fram, håller en arm om mig för att leda mig framåt och värma mig medan han själv förmodligen frös halvt ihjäl iklädd enbart shorts och linne i den bitande kylan och förmodligen var både trött och blodsockerlåg efter 3 mil löpning.
Vem gör något sådant för en människa man knappt känner?!

"Spårvägen-Jonas" - Jag kan inte nog tacka dig för din omtanke och osjälviskhet. Skickar här en stor bukett av dagens ros till dig, en stor kram och världens största TACK! Du är en sällsynt fin människa!

4 kommentarer:

  1. Vilken människa med så stort hjärta! Sitter här och blir alldeles rörd, så bra kämpat av er båda att orka så långt i detta hemska väder och vansinniga kyla! Kram

    SvaraRadera
  2. Det säger en hel del om dig, som väljer att hylla en medmänniska/medtävlande så kort tid efter ett eget DNF, som du säkert är (delvis)besviken över. Det säger att du inte står med händerna för dina egna ögon och bara ser "din egen värld" och tycker att allt är för jävligt. Du ser större perspektiv än så och det är STORT, beundransvärt och får mig att säga *bow*. Har läst din blogg ibland och följde dig från tvn igår.
    Vet hur det kan vara att ha satsat så hårt men inte nå ända fram, speciellt pga oförutsedda händelser som magsjuka. Men jag tror säkert att du hittar revanschsuget efter att ha vilat o slickat "dina sår".
    Lycka till från en annan maratonlöpare... :)

    SvaraRadera
  3. Jossan,

    Tack för att du skriver som du gör!

    Något jag inte kommer glömma, förutom detta fantastiska inlägg, är stunden då jag kliver in i sjukvårdstältet, möter dig insnurrad i filtar och hör din bästa kommentar "ja, vi skulle ju göra det här tillsammans"!

    Hoppas det gick bra efter stadion och att du är torr nu :) SM-medalj och marathon grejar du (vi) nästa år!!

    Stor kram
    //Jonas

    SvaraRadera
  4. Vad glad man blir av sånt här!! En stor eloge till er båda!

    SvaraRadera