måndag 29 oktober 2012

Sommar, eller höst?

Idag spenderade jag hela dagen på jobbet med att med jämna mellanrum titta ut genom fönstret och beskåda det fina vädret.
Ösregn. Stormvindar. Mörker. Temperaturen runt nollan.
Knappast vad jag kallar optimala förhållanden för kvällens planerade 20km styrkeintervaller med 6*5min i halvmarafart. På något underligt sätt var jag ändå rätt taggad, kanske för att jag fått sova en timme extra p g a helgens tidsomställning, kanske för att jag var grymt revengesugen efter att ha gjort ett riktigt lusigt långpass i lördags.

Skyndade således hem nästan lite ivrig för att få ge mig ut på mördarpasset. Kastade av mig jobbkläderna och började gräva runt bland vinterträningskläderna. Någonstans där tog det stopp i effektiviteten och jag blev en aning handlingsförlamad. Vad sjutton skulle jag ta på mig? Inte för mycket om man vill springa snabbt, men inte för lite om man vill slippa frysa ihjäl. Den där förbaskade reflexvästen måste ju på. Pannlampa? Nej, inte på intervaller, får hitta en runda med belysning. Vattentäta skor? Enkla eller dubbla vantar? Mössa, pannband eller kanske både och? Underställ eller bara värmeshorts under tajtsen?
Mitt när jag stod där och velade och valde bland mina vinterkläder utan att ägna sommarkläderna en blick slog en ganska udda tanke mig.
Den 2 juni var det Stockholm marathon och vädret var nästan exakt detsamma som idag. Då tvekade jag inte en sekund på att starta i shorts och utan både mössa och vantar. Valde dock i sista stund att sätta på mig en underställströja vilket var mer än många andra hårdingar som sprang i bara tävlingslinnet. Är det tävling så är det.
Undrar hur många därute som valde shortsen och linnet idag?
Inte jag i alla fall, det var inte ens lockande trots att jag köpte nya, snygga nikeshorts så sent som igår.

Men visst är vi ganska knäppa i detta underbara land, som man så fint brukar säga är underbart just för att det har fyra årstider. För ärligt talat, har vi verkligen det? Eller har vi fyra årstider bara för att vi bestämmer att vi ska ha det och anpassar oss efter almanackan?
Bara för att det står juni (sommar) i kalendern springer man i shorts i samma väder som man i oktober (vinter) tar på underställ och dubbla vantar.
Bara för att det är midsommarafton (sommar) sitter man ute och äter svenskt smörgåsbord på i samma väder som man på julafton (vinter) aldrig skulle få för sig att duka upp samma buffé utomhus.

Om vi nu ändå bara ska ha ett väder i det här landet, och det vädret ska vara kyla och regn, tror jag att det är dags att fundera på att emigrera.
Helst till ett land där det alltid är 17 grader, solsken, vindstilla och där det inte finns en enda backe, ingen störande trafik och där det alltid är ljust minst fram till klockan 21.00 på kvällen.
Landet löpning, var ligger det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar