onsdag 2 januari 2013

Dag 2, PlayItas

En dag som inleddes på allra bästa sätt tillsammans med Ann och Johanna på en morgonjogg som inte startade förrän klockan 08.00 som en härlig kontrast till de morgonpass som normalt startar 05.30 hemma i vardagen. Vad som också var annorlunda mot en vanlig vardag i januari var att passet genomfördes i värme och solsken och jag njuter varenda sekund jag får springa i lätta skor och lätta kläder. Ytterligare en sak som skiljer ett lugnt morgonpass på PlayItas mot ett vanligt morgonpass är att här blir egentligen inga pass riktigt lugna för vart man än springer är det sinnessjukt mycket backar och det blåser helt stört mycket utmed havet. Jobbigt såklart, men det är ju bara att tacka för extraträningen!

Efter avklarad morgonjogg avnjöt vi hotellets frukostbuffe på uteserveringen med härlig utsikt över havet. En riktig långfrukost där vi över flera koppar kaffe ömsom pratade om ditt och datt, ömsom satt tysta och blundade med ansiktet mot den stekande solen och bara njöt.
Efter en lång trevlig stund släpade vi oss de få meterna ner till hotellets poolområde där vi med varsin bok attackerade solstolarna för ytterligare ett par avkopplande timmar.
Sedan var det dags för dagens andra pass, 8 * 500m backintervall med en total distans om 18km. Egentligen är det lite overkill att köra backintervall här då alla rundor man springer som sagt innebär backträning men eftersom min tränare beordrat detta var jag lydig och gjorde som han sagt. Det var ju inte direkt svårt att hitta en lämplig backe, ska man springa 500m backe hemma blir det nästan alltid en backe som planar ut någonstans på vägen, här gick det stadigt uppåt hela distansen. I kombination med vansinnig motvind blev det ett tufft pass, så tufft att det blixtrade framför ögonen och illamåendet var nära vid varje backkrön. Men ett grymt bra pass blev det och jag njöt av att illamåendet och smärtan kom av att jag tog ut mig och gav allt på passet och inte av mina magproblem vilket har varit fallet tidigare i höst. En härlig känsla att känna sig frisk!
Efter passet skyndade jag tillbaka till rummet för att byta till torra kläder och sedan delta i det timslånga stretchpass som arrangeras dagligen på anläggningen. Grymt att ha tid att ägna en hel timme åt att tänja stela löpmuskler, inte direkt något man hinner i vardagen hemma.

Nu har jag vilat en stund med ännu mera bokläsning på min fina balkong och det är dags att möta upp de andra för middag innan jag återigen kommer att stupa i säng för att ladda om inför en ny, härlig träningsdag.
Livet på en pinne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar