fredag 1 november 2013

Mysfredag på ett annorlunda sätt

Dagen innan röd dag har vi på mitt jobb förkortad arbetsdag och jobbar bara fram till lunch. Eftersom "mycket vill ha mer" brukar detta sluta med att ganska många tar ledigt de där förmiddagstimmarna och alltså ser till att få en hel dag ledigt. Just idag var det extra många på kontoret som utnyttjade denna möjlighet eftersom det är höstlov för barnen och vid fikabordet igår när alla berättade om vad de skulle göra på sin lediga dag riktigt kände man hur en lite festlig och mysig stämning spred sig i rummet när det berättades om badland och bowling, bio och restaurangbesök. Plötsligt vänder sig någon till mig och frågar vad jag ska hitta på för kul på min lediga dag och åtta förväntansfulla blickar vänds åt mitt håll för att höra mig berätta om mina festliga planer. Jag funderade lite kort på att ljuga, men då jag inte riktigt fann mig fick jag istället se hur de glada blickarna byttes mot medlidande när jag dödade feststämningen genom att berätta att min anledning till ledighet var att jag skulle spendera dagen på sjukhuset med svärmor som skulle få veckans dos av cellgifter. 
Mysigt? Verkligen inte.
Kul? Nej.
Festligt? Långt ifrån.

Men allt i livet blir vad man gör det till och väljer man att bara se mörker blir allting ännu mörkare. Därför valde jag och svärmor idag att blunda för det hemska, drömma oss bort från det tråkiga och försöka hitta småsakerna som faktiskt är ljusa för att göra vistelsen så mysig som möjligt. 
Vi valde att bortse från den där detaljen med cellgifterna, att blunda för droppställningen och sjukhusrockarna och se det som att dagen idag var en lyxig dag eftersom vi fått förmån att få så mycket tid tillsammans.
Och när man tog på sig de där positiva ögonen och sökte efter ljuspunkterna var den där dagvårdsavdelningen för cancersjuka inte alls så läskig som man föreställt sig.
För med lite fantasi liknar faktiskt den nybäddade, ställbara sjukhussängen en hästensäng som platsar på vilket högklassigt hotell som helst. Besöksfotöljen bredvid sängen blir till en riktigt behaglig loungemöbel om man bara möblerar om lite grann och bygger sig en fotpall av sängbordet. På sin alldeles egna tv har man makten över fjärrisen och för en stund kan man lura sig hem till en myskväll i tv soffan. 
Avdelningen är full av tidningar inom alla intresseområden som man fritt fram får låna och man kan välja att njuta av lyxen att läsa de skvallerblaskor man aldrig skulle våga köpa hem. Man kan välja att känna sig bortskämd av att man är på all inclusive för man får äta precis hur många kakor man vill och dricka hur mycket kaffe, te och läsk man mäktar med under hela vistelsen. 
Dessutom är det samma personal man träffar varje vecka och även ofta samma patienter och anhöriga vilket gör att det blir en familjär stämning där man känner varandra och kan utbyta erfarenheter eller bara prata skit en stund. Då kan man låtsas att man är i sällskap av gamla goda vänner eller på ett stort släktkalas med avlägsna släktingar. 

Man kan välja att se en sån här dag som en ypperlig möjlighet till kvalitetstid tillsammans. För även om man tycker om att träffas annars också brukar i alla fall inte vi ta ledigt från jobbet för att umgås en hel dag. Hur ofta tar man förresten överhuvudtaget en ledig dag för att bara sitta still och koppla av med fika, böcker och tv en hel eftermiddag? 
Hur ofta sitter man i sängen och äter Ben & Jerry glass och pratar gamla minnen?

Nej du Herr Cancer, du gör vad du kan för att förstöra och påverka mycket i våra liv men du ska då fan inte få ta vårt humör, vår livsglädje, våra skratt och våra mysiga stunder ifrån oss. Herr Cancer, du vet inte än vem det är du har gett dig på, men mot min superwoman till svärmor uppbackad av hela klanen Ambjörnsson/Svensson kommer du inte att ha en chans att vinna. 
Tillsammans är vi starka. Passa dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar