onsdag 27 november 2013

Varför?

Jag springer. Varje dag. Precis som vanligt, men ändå inte.
Jag springer inte längre för att jaga. Jagar inte längre snabba tider, jagar inte pigga ben och jagar inte stora uppsatta mål. Min löpning är en flykt, det är jag som är jagad.
Jag springer så fort jag kan, kanske är idag den dag då jag kan komma undan?
Jag springer till det bränner i benen och bankar i bröstet, väljer konstiga vägar för att skaka av mig min förföljare och ökar farten än mer när jag känner att den närmar sig. Det hjälper inte. Plötsligt hinner den ikapp mig, sorgen, och den slukar hela mig likt en hungrig varg som hunnit ikapp sitt byte. Jag kan inte andas, paniken och förtvivlan sprider sig i kroppen och benen bär mig inte längre. Sjunker ner på en sten, ensam i skogen, och låter sorgen äta upp mig och tårarna flöda.
Jag kommer inte undan. Sorgen är här, och den förgör mig.

Min älskade svärmor finns inte mer.

I kampen mot cancern fick vi inte ens en chans. Den tjuvstartade, talade inte om att krigets startskott hade gått och när vi väl blev inbjudna till fajten var dess försprång så stort att vi inte hade en chans. En månad från sjukdomsbeskedet till hon togs ifrån oss gjorde att vi inte ens hann mobilisera oss för kamp. Så jävla osportsligt.

Min älskade svärmor som varit min bonusmamma i fjorton år.

Min älskade svärmor som varit Löparjossans största fan.

Hon som tog med mig på min första ”riktiga” löpartävling, ett göteborgsvarv, där hon bar mina överdragskläder, mötte mig i målet och hade laddat med en påse salt och blandat som vi delade under hemfärden eftersom jag alltid blev sugen på salt efter träning. Hon som granskat resultatlistan på sportmässan i Barcelona och stolt konstaterat att hon minsann har samma efternamn som den där tjejen i toppskiktet. Hon som fått så många helger förstörda för att hon inte kunnat uträtta något vettigt eftersom hon istället förlamad av nervositet väntat på SMS rapporter från mina race.
Hon som köpt lyckomaskotar åt mig och alltid gett mig peppande ord innan start och hon som alltid varit noga med att de gånger jag sprungit dåligt tala om att jag är lika älskad oavsett om jag kommer först eller sist.
Hon som älskade Stockholm marathon, som hon själv alltid drömt om att springa, och som hon har gjort till årets löparhöjdpunkt och vår gemensamma familjeaktivitet. Planerade boende och lämplig after-run flera månader i förväg. Inte en gång hon har missat min start i loppet. Hon som grät på läktaren vid min första målgång, min marapremiär, för att ”det kändes som om det var jag som sprang”. Hon som frös häcken av sig den där gången då vädergudarna levererade vinterväder och hon som sprang sig så svettig i värmen ett annat år för att hinna se mig så många gånger som möjligt att hon var tvungen att duscha efteråt.
Hon som bjöd sina arbetskamrater på en rosa tårta måndagen efter årets marahelg för att fira ”sina tjejer” då hon både blev mormor till lilla Amanda och fick vara med när jag tog SM-brons på samma helg.  Hur ska jag någonsin kunna springa Stockholm Marathon igen?

Vem ska bjuda mig på älggryta och äppelpaj på söndagarna?
Vem ska vara den enda som ger mig en present på alla hjärtans dag?
Vem ska komma med julklapp fast att vi bestämt att inte köpa någon?
Vem ska ringa så ofta att man nästan blir trött på det?
Vem ska vara den positiva fläkten som alltid har något kul att berätta och peppande att säga när man som mest behöver det?

Världen är en sämre plats utan min svärmor, livet har minskat i mening och aldrig trodde jag väl att saknad och sorg kunde göra så fruktansvärt ont i hela kroppen.
Kan någon, snälla, tala om hur man gör för att gå vidare?

7 kommentarer:

  1. Åh vännen, finns nog inga ord som kan trösta men skickar massor med styrkekramar!! Och jag är övertygad om att din svärmor kommer sitta på första parkett i himlen när du springer dina lopp, hon kommer varken behöva frysa eller bli svettig av o springa runt, hon kommer se och vara med dej varje steg Du springer o skryta för de andra änglarna att där springer min Jossan! <3 <3 <3

    SvaraRadera
  2. Vilket fantastiskt fint inlägg, din svärmor måste le i himlen=)

    Kram och Lycka till i livet!

    SvaraRadera
  3. Hej Jossan!

    Vad har du för mailadress? Eller om du inte vill uppge den här, kan du skicka den till: mariacarlsson80@hotmail.com

    Varma hälsningar
    Maria

    SvaraRadera
  4. Så fruktansvärt sorligt men så otroligt fint skrivet. När den värsta sorgen lagt sig kommer du kunna glädjas åt alla fina minnen. Låt det ta tid, för det gör det. Gråt när du behöver, tillåt dig att känna ilska över det som hänt och glöm inte att det är ok att skratta och känna glädje över saker ni upplevt tillsammans med din svärmor. Det är tufft, svårt och ibland omöjligt att tro att man kommer känna glädje för saker igen. Men det kommer du/ni. Följ sorgens alla ansikten. Bär med dig henne i minnet, hon finns hos er, alltid. Kärlek å styrka till er!!
    Kramar Johanna

    SvaraRadera
  5. Hej

    Känner varken dig eller din svärmor, men blir otroligt berörd av ditt inlägg. Du är verkligen en duktig skribent. Orden berör och tårna bränner bakom ögonlocken.

    Din svärmor kommer att följa dig och heja på dig i alla dina lopp framöver. Hon kommer vara närvarande, det är jag säker på.

    En tanke som slog mig gällande Stockholm Marathon 2014. Varför inte tillägna just det lopp till din svärmor? Spring för hennes skull och för "Fuck cancer". Samla in bidrag till cancerforskningen och ragga bidragsgivare som lovar att lägga ett visst bidrag för olika tider du presterar. Ju snabbare du springer, ju mer pengar lovar bidragaren att ge till cancerforskning. Eller nått sådant. Du har säkert många bra idéer. Gör just det lopp som din Svärmor älskade att vara med på, till hennes lopp. Gör det extra meningsfullt att springa och extra viktigt för dig att presterar en bra tid.

    Kram till dig och minns din svärmor i varje löpsteg du tar.

    SvaraRadera
  6. Hej Josephine! Jag har länge läst din blogg men aldrig kommenterat. Du skriver alltid så himla bra! Din beskrivning av det fruktansvärda som drabbat er är så vacker och kärleksfull. Ta hand om varandra nu och förhoppningsvis kan löpningen vara ett andningshål!

    SvaraRadera