torsdag 15 oktober 2015

Redcord

Som jag tidigare nämnt här på bloggen har jag sedan i början av september träffat en sjukgymnast på Access Rehab som ska hjälpa mig att få bukt med min kropp och få slut på alla allvarliga och mindre allvarliga skador som har stört mig senaste åren. Nyckeln till detta ska vara att jobba upp styrkan i min ena sätesmuskel och att lära hjärnan att arbeta med den – något som min hjärna slutade med när jag hade en stressfraktur i lårbenet för många år sedan då användning av denna del av kroppen sände signaler av smärta till hjärnan. När skadan väl var läkt hade jag vant mig vid ett felaktigt rörelsemönster som fortfarande hänger i vilket såklart har inneburit diverse felbelastningar och ökad påfrestning för övriga delar av kroppen vilket i sin tur har lett till diverse andra skador i rygg och bäcken. Logiskt.
Jag fick min första behandling i början av september och jag tror inte att det är en slump att jag sedan dess har sprungit bättre och bättre för varje tävling toppat med mitt snabbaste 10km lopp på tre år i söndags. Jag känner mig plötsligt så himla rörlig och så himla stark i benen, även om det tar ett tag för kroppen och vänja sig och jag får leva med sjuklig träningsvärk och ansträngda kroppsdelar som inte är vana vid att belastas. Men det finns en bra bit kvar att gå!
För att komma igång med användningen av muskulaturen och för att bygga upp styrkan har vi en gång/vecka arbetat med diverse övningar med hjälp av en Redcord-lina. Det blir ju dock kostsamt för plånboken och väldigt tidskrävande för mig att åka till Stockholm en gång i veckan varför jag vid mitt senaste besök fick med mig en egen lina att använda hemma. På så sätt kan vi ses mer sällan och istället hålla kontakten via mail och genom att jag filmar mina övningar. Perfekt!
Då jag bor i hyresrätt var jag (eller rättare sagt min fina J som fick order om att skruva upp linan i taket) lite tveksam på om det var okej att hänga upp den då den ska hängas i ganska rejäla skruvar som ska kunna bära hela min kroppsvikt. Så jag ställde frågan i ett mail till min hyresvärd, dagen efter ringer det på dörren och utanför står Herr Hyresvärd tillsammans med sin son Snickaren redo att inte bara titta på linan och eventuellt hitta godkänd plats för oss att skruva upp den på utan även redo att hjälpa mig att faktiskt få den på plats. 30min senare hängde den i taket i mitt lilla mini-gym och jag kan konstatera att jag troligen har Sveriges snällaste hyresvärd.
         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar