söndag 1 maj 2011

Mat

Visst är det egentligen ganska intressant med just mat?!
Maten fyller så många olika funktioner i våra liv. För mig är det kanske i första hand kroppens bränsle och en oerhört viktigt ingrediens i mitt löparliv för att jag ska kunna prestera maximalt. Jag är därför mycket noga med att laga näringsriktig och bra mat, med mottot att nyttig mat inte måste vara tråkig mat. Målet är att varje vecka ska innehålla minst två nya recept som jag aldrig provat tidigare - allt för att matlagningen ska bli så rolig som möjligt och kosten så varierad som möjligt. Veckans meny planeras på söndagen och därefter blir det storhandling då det är helt uteslutet för mig att gå och handla på veckorna då det är tids- och energikrävande nog att laga middag varje kväll efter avslutad träning.
Men mat är så mycket mer.
För mig är det också något socialt - en god middag med familjen eller med vännerna är det perfekta sättet att umgås. Att dessutom laga maten tillsammans med någon som är lika intresserad av matlagning som en själv är ett sant nöje!
Att gå på en bra restaurang och bli bortskämd med att få välja och vraka från en meny och därefter bli tipsad om det perfekta vinet till maten är en underbar lyx, som balsam för själen och helt oslagbart!
Att läsa kokböcker och att själv exprimentera med nya smaker och hitta på nya recept är som ett spännande äventyr - ett lika stort äventyr som att vara på semester i främmande länder och prova på nya, annorlunda maträtter som man aldrig sett förut.

Mat kan också vara något komplicerat, något ångestladdat och något nödvändigt ont. Många är de människor som bantar och mår dåligt över sin kropp, många är de som är ätstörda och antingen äter för mycket eller inget alls, många människor lever i länder där mat är en lyx då de inte säkert vet om de får mat för dagen.
Under en period av mitt liv var mat även för mig något oerhört komplicerat och svårt. En tarmsjukdom gjorde att jag inte kunde äta och när jag väl blev fri från sjukdomen var min syn på mat så förvrängd och skev att jag inte visste vad, hur eller hur mycket man skulle äta varför maten plötsligt blev en väldigt central och oerhört komplicerad del av mitt liv.
Efter att ha kommit till rätta med detta infann sig en balans i kroppen och mat har sedan dess enbart förknippats med positiva tankar hos mig. Först efter det kom även resultaten av min träning, det var helt otroligt att upptäcka hur mycket mer man orkade när kroppen fick den energi som den behövde.

Igår hade jag en perfekt dag i matens tecken. Bästis Malin skulle ha födelsedagsfest för 20 personer och jag fick äran att hjälpa till att utforma och tillaga en vårbuffé - hur kul som helst!!
Sparristerrine, bakade färskpotatisar med västerbottencreme, honungsmarinerade kycklingspett, pestofylld foccacia, kallskuret, sallad med mango och mozzarella, tunnbrödsrullar med lax och pepparrot mm.
Malin hade dessutom förberett sin paraddessert; underbara små maränggrottor med mascarponecréme toppade med fruktsallad.
Efter avslutad matlagning for jag hem, svidade om till feststassen, hämtade maken och återvände till festen som en "vanlig" gäst. Och vilken trevlig fest vi hade! Jag fick chansen att lära känna en massa nya människor och framförallt att prata med de tjejer som ingår i Malins "andra" tjejgäng som jag hört så mycket bra om men aldrig riktigt haft möjlighet att lära känna.



God mat + goda vänner = receptet på en perfekt lördagskväll!

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är ÄVEN på att skriva!! Ser fram i mot varje inlägg!! Hoppas att du marknadsför din blogg för det är den värd... jag gör det iaf!!
    Kram din svägerska

    SvaraRadera
  2. Tack för senast, supermysigt hos Malin! Kul med din blogg och intressant att läsa. Kram V

    SvaraRadera