torsdag 12 april 2012

Bra att ha-ord

Såg härom kvällen att Fredrik Lindström besökte Småland i sitt program om svenska dialekter och jag måste säga att det kändes konstigt att höra hur han förundrades över vissa ord och uttryck som för mig är helt självklara. Typ "rummelpengar" som såklart är pengar man får göra av på rummel, alltså onödiga grejer.( Ni andra kanske kallar det fickpengar?)
Detta fick mig att tänka på hur kul det är med ord och tänkte därför publicera min topp fem lista över grymt bra att ha ord:

1. Jorepäretrök
Betyder potatismos och kommer från gammal västgötsk dialekt. Ett klockrent ord, potatismos är ju jordpäron som har trökats till mos helt enkelt. Mycket internationellt gångbart för övrigt, potatis heter väl pommes de terre på franska och om jag inte har helt fel blir det ordagrant översatt jordäpplen.

2. Jösses Amalia
Mycket bra uttryck för stor förvåning, chock och överraskning.

3. Követ
Småländska för att beskriva när det är kvalmigt, dålig luft, instängt eller t ex åska i luften.

4. Röset
När det är lite småkallt. Man fryser inte, men är inte heller bekvämt varm - då är man rösen. Samma sak när det är lite regnigt å småkallt ute - då är det röset.

5. Kebabsvacka
En modern variant på ordet paltkoma som beskriver det sömniga tillstånd som uppstår precis efter en rejäl måltid.

Funderar på att ge ut en ordbok över alla bra ord som bara inte får glömmas bort.
Håll utkik i en bokhandel nära dig, tror det kan bli en storsäljare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar