måndag 9 april 2012

Påsken 2012 till ända

Som jag hade sett fram emot den här långa ledigheten, och så fort den sedan försvann. Men mycket skojigheter har hunnits med och det är inte utan att man önskar att man alltid fick förlänga helgen någon dag - så skönt att hinna med alla måsten utan att stressa, att hinna slappna av och vila ut och ändå hinna träffa alla underbara människor som finns runtom mig.

Långhelgens träning har flutit på helt enligt plan och min kropp levererar som den ska såhär halvvägs in i fyra veckors gristräning. Guldkornen i helgens träning;
- Skärtorsdagen som inleddes med morgonjogg och avslutades med  backintervaller.
Känner sällan att jag får ut det jag önskar av backpassen då mina lungor är så mycket starkare än mina ben varför dessa  pass tenderar att bli styrketräning snarare än intervallträning då pulsen inte hinner nå någon högre nivå innan benen dör. Den här gången gick det dock bra och intervallerna genomfördes med pigga ben och bra fokus. Klar förbättringspotential finns dock, annat var det när jag inledde min löparkarriär med ben fulla av fotbollsmuskler då backarna var mitt ess i rockärmen. Det var tider det!
- Långfredagens pass i arla morgonstund då 25km skulle avklaras innan frukost.
Jag tror stenhårt på långa pass innan frukost för att lära kroppen att hitta energi att springa när det egentligen är "tomt i tanken" varför jag förlänger morgonpasset någon gång/vecka upp till max 25km. För mig känns det dock som att 2 timmar löpning är det längsta jag klarar utan käk, skakig och yr kastar jag mig efter ett sådant pass in i duschen för att så snart som möjligt kunna vara redo för frukost. När man som nu dessutom hade två veckor med dagliga dubbelpass i kroppen var det med skakiga armar jag spillde ut mjölken och hällde yoggin i kaffekoppen innan jag till slut lyckades hitta vägen till munnen och kunde ladda nya krafter till dagens nästa pass. Ostmackan smakar aldrig så gott som när den är kyddad med ett bra träningspass!
- Långpasset på påskafton. Vaknade till vinterlandskap vilket kändes duktigt surt och motigt när 40km skulle avklaras men väl ute flöt det dock på löjligt lätt och trots vädret njöt jag så till den milda grad av mina pigga ben att jag vid 35km full av inspiration kastade in en fartökning sista 5km. Kände mig märkligt oberörd och undrar var de krafterna kom ifrån - börjar misstänka att svärmors chokladägg finns med på dopinglistan...
På påskdagen blev det vila, totalvila. Inte ens återhämtningsjogg eller simning - när hände det senast? Skönt för hjärnan och säkert nyttigt för kroppen, men jösses vad ont man får överallt och vad trött man blir när man tillåter sig själv att känna efter!  Efter denna dags återhämtning i kombination med långledigheten från jobbet är förhoppningen att kroppen nu ska klara av två tuffa träningsveckor till innan formen ska toppas till säsongens viktiga tävlingar, spännande!

Men helgen hade ju så många extra timmar så utöver träning har jag hunnit bli bortskämd med släktkalas hos svärmor på fredagen med klassisk påskbuffe och målning av ägg. På påskafton blev det knytkalajs med 14 vuxna och 3 barn hemma hos goda vänner. Kvällen blev livad med en tävling där killar ställdes mot tjejer i frågor som skulle spegla de traditionella könsrollerna där killarna fick frågor som "vad man gräddar våfflor i" (våffeljärn) och tjejer frågor som "hur många spelare man är på plan i en fotbollsmatch" (11st) och det bjöds på många skratt där höjdpunkten var när killarna trodde att en svinrygg var något man åt, inte en frisyr...
Då jag inte tror på kombinationen hård träning och alkohol var jag chaufför, och som chaufför får man alltid gå och lägga sig sist varför kvällen blev sen och påskdagens sovmorgon/träningsledighet kom mycket lägligt.
Träningen ersattes istället med en shoppingtur till Borås vilket resulterade i både skor, jeans, tröja och ett par toppar till vårgarderoben och efter det var det  dags för att återigen bli bortskämd med middag, men nu var det mamma som var kock.  Min mor med sambo är så golfintresserade att de nyligen byggt ett hus precis vid golfbanan varför kvällens aktivitet var given då en svensk gick ut i ledning på US masters sista dag. Vi bänkade oss således med kvällskaffet framför tv:n för att följa 18 hål golf. Jag befarade en långtråkig afton men ska man premiärtitta på golf ska man göra det med morsans sambo - en expert som kan förklara allt det man själv inte kan förstå i denna för mig främmande sport. Detta gjorde att det faktiskt blev riktigt intressant!
Det var inte bara i frågesporten som handlade om traditionella könsroller.
Är det inte typiskt att alla tjejerna fixade med maten...

... Medan killarna tog en öl och käkade snittar?
Nu väntar vardag igen med jobb och träning i en enda dimma. Det finns dock förutsättningar att det kan bli en av de bästa veckorna på länge - börjar ju bra med att vi slipper veckans värsta dag och inleder på en tisdag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar