söndag 1 april 2012

Bra helg!

Redan i torsdags kände jag på mig att jag gick en bra helg till mötes.
Ibland kan det kännas lite surt när jag inte får ihop livspusslet med alla roliga saker jag vill göra och alla människor jag vill träffa samtidigt som jag hela tiden vill sätta löpningen i första rummet. Ibland känns det som att allt som kan krocka alltid krockar och jag skulle vilja klona mig för att kunna vara med överrallt. Men den här helgen var det för en gångs skull på andra hållet, precis allt i planeringen klaffade perfekt så trots att jag är mitt uppe i en period med mycket mängdträning behövde jag inte tacka nej till en enda aktivitet. Lycka!

Allt det roliga inleddes redan på fredagskvällen när våra vänner Jocke och Therese kom och hälsade på från Halmstad. Med sig hade de 780 bilder från deras senaste semesterresa i Sydamerika som vi med glädje tog del av tillsammans med en fantastisk reseberättelse och det var inte utan att man blev duktigt sugen på en resa till Argentina . En somrig potatissallad med färskpotatis och rädisor ihop med en helstekt fläskfilé blev en bra paus i bildvisningen och Tobleronekladdkakan till kvällskaffet var lika god som vanligt, även om den tyvärr blev lite för okladdig efter en natt i kylen.

På lördagen startade jag dagen på det sätt som jag önskar att jag fick inleda varje dag:
Sova ut (okej, bara till 7,15, men det är lyx att inte ställa klockan!) springa en solig 20km runda i skogen på pigga ben och sedan fortsätta förmiddagen utan stress och utan tider att passa med en god bok, en kanna kaffe och en tupplur för att orka med dagens övriga aktiviteter. Efter lite styrketräning var det sedan dags för mig att i samband med Gislaveds volleybollklubbs SM-Semifinal få ta emot Värnamo nyheters idrottsmedalj. Som jag tidigare berättat är detta ett pris stiftat av vår lokaltidning där läsarna fått rösta fram den de tycker har presterat bäst i sin idrott under 2011. På något fantastiskt, konstigt men oerhört roligt sätt lyckades jag vinna omröstningen och igår var det alltså dags att ta emot priset. Jag tycker att det var ett mycket bra forum att hålla denna cermoni i samband med att Gislaveds duktiga volleybolltjejer spelade en viktig match nu när priset delades ut just till en idrottstjej.
Jag blev ägare av den största pokalen i min samling och erhöll även en blomsterkvast av modell jättestor, fick lyssna till ett hedrande tal av tidningens chefredaktör och motta värmande aplåder av den stora publiken. Det kändes stort!
Tänk att folk har röstat på lilla mig så att jag fick en så fin pokal!
Tyvärr hade vi inte tid att stanna kvar och titta på matchen (som Gislaved för övrigt vann med 3-1) då vi hade biljetter till den allsvenska fotbollspremiären mellan Elfsborg och Djurgården. Den här helgen då pusslet som sagt klaffade sjukligt bra ville det sig så väl att prisutdelningen ägde rum klockan 14,00 och kick off i fotbollen var i Borås klockan 16,00, vilket innebar att vi hann fram perfekt i tid till avspark, utan att ens behöva köra för fort.
Med oss på resan till Borås hade vi bästa vännerna Annette och Pär, eller egentligen var det vi som var med dem på resan, eftersom detta var en födelsedagspresent till Pelle och vi var med som hemliga gäster. Efter att ha sett väderleksrapporten på morgonen som visade snö och blåst var jag lite orolig för hur kul det skulle vara att sitta på läktaren och frysa häcken av sig, men iklädd underställ och med ett gäng filtar var det ändå ganska behagligt. Någon snö såg vi inte skymten av utan det var strålande solsken och en vacker vårdag. Tyvärr (säger jag eftersom Pelle håller på Djurgården och det var hans födelsedagsfirande) vann Elfsborg med 2-1.
Efter matchen åkte vi vidare för födelsedagsmiddag på LaCopita, en spansk restaurang i centrala Borås, och jag beställde in en grymt god kolgrillad tonfiskfilé. Att gå på restaurang och käka god mat är min favoritsyssla (efter löpningen) och jag njuter verkligen till fullo när en tallrik med snygg, god mat ställs fram framför mig. Mer sånt!
Vårtecken, allsvenskan är igång!
Min fina bästa vän njöt av fotbollen,
Trötta och möra efter en lång dag lät vi det bli en tidig kväll varför jag vaknade pigg och glad i morse, redo för långpass. 38km stod på schemat och iklädd min nya långpassko, LunarGlide 3, blev även detta en härlig upplevelse. Hur de har lyckats få skon så bra uppbyggd med rejäl dämpning utan att ta bort löpkänslan vet jag inte, men fantastisk var den i alla fall. (men tyvärr ganska ful i gult/grått)
Passet försvann i ett huj och jag fick verkligen kämpa mot instinkten att fortsätta några kilometer till då både vädret (strålande sol!) och kroppen (superpigg!) inbjöd till detta, men efter att ha haft det lite tungt sedan Haag då kroppen inte riktigt funkat kändes det dumt att utmana ödet när den äntligen verkar ha blivit sig själv igen. Höll mig därför till den planerade distansen men slog till på en fartökning sista 7km - man måste ju ta vara på chansen när man har pigga ben!

Nu ska denna fantastiska helg avslutas i soffan, har förhoppningar om att Telia har uppdaterat filmutbudet med någon bra film som ska få vara grädden på latten denna fina helg.
Full av energi går jag nu en ny vecka till mötes och nu när den positiva känslan återvänt till kroppen riktigt längtar jag till alla grispass som ska klaras av. Till och med tisdagens hatade tusingar ser jag fram emot, men den känslan lär väl bytas till ångest när passet väl närmar sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar