torsdag 29 mars 2012

Tobleronekladdkaka

Kände mig för en sekund en aning obekväm när jag nyss tog ut en Tobleronekladdkaka ur ugnen samtidigt som jag tittar på Biggest Looser finalen på tv.
Men efter att ha påmint mig själv om att vad man bör äta och inte bör äta när man lider av svår övervikt inte riktigt är detsamma som vad man bör äta och inte bör äta när man är en underviktig marathonlöperska, är numer det enda som känns obekvämt att jag måste vänta ända till imorgon innan jag får äta upp Guds gåva till alla gottegrisar. Imorgon kväll ska vi nämligen ha goda vänner på middag.

En av gästerna är drottning av kladdkaksbak så egentligen har jag allt att förlora på att bjuda på hennes paradrätt, men samtidigt känner jag mig ganska säker på att denna dessert inte kan gå fel...

Här kommer receptet på troligen DEN godaste kakan. Är ni deltagare i Biggest Looser kan ni ju alltid peta bort kalorierna, den här kakan är för god att avstå:

200g smör
200g toblerone
3st ägg
2dl socker
2,5dl mjöl
1tsk vaniljsocker

Smält smöret. Blanda i Tobleronen och låt den smälta.
Vispa ägg och socker. Rör i vetemjöl, choklad och vaniljsocker.
Häll allt i en smord form med löstagbar kant och grädda långt ner i ugnen i ca 20 min, 200 grader.

Grymt gott med vaniljglass som tillbehör!

Enjoy!

1 kommentar: