onsdag 21 mars 2012

Sär skrivningar

Ordvitsar är verkligen min humor. Jag älskar att vända, vrida och leka med ord och älskar folk som ordvitsar. (farsan är kung!)
Men det allra bästa är ändå när man liksom blir bjuden på ett garv utan att den som bjuder på det ens har ansträngt sig och inte vet om att de är roliga. Det är klockrent!

Särskrivningar är ett fantastiskt exempel på detta. Ett enkelt litet mellanslag som kan ändra innebörden av ordet till något helt annat än vad man tänkt. Allra roligast blir det när det hamnar i en tidning eller på en butiksskylt där felet måste passerat både en och två korrekturläsare.

Just idag skrattade jag halvt ihjäl mig när jag läste tidningen och fastnade på platsannonserna. En mataffär sökte "två erfarna kassa medarbetare".
Underbart! Kunde knappt motstå frestelsen att ringa på annonsen och lämna min chef som referens för att intyga att jag verkligen, verkligen är en superkass medarbetare....

Kul!!

1 kommentar:

  1. Håller med! Sånt gillar även jag - som är en brun hårig sjuk sköterska..! :-)

    SvaraRadera