lördag 25 augusti 2012

Nytt pers igen!

Gårdagens 10000m gick helt enligt planerna. Tänkte mig en jämn fart loppet igenom och en sluttid SUB36 minuter och lyckades med just detta, höll i princip exakta kilometerpasseringar (med undantag för kilometer 8-9 som gick långsamt och sista kilometern som gick fort) och slutade på tiden 35,38 och därmed nästan 40sek pers!
Kroppen kändes bra och benen lätta så det var ett rent nöje att springa alla de 25 varven.
Försöker alltid ta med mig något positivt och något negativt från alla lopp och det negativa från detta pers-lopp får bli att jag (som vanligt) var för feg och för klok. Skulle försöka hålla 84-85/varv så när klungan jag låg i ökade till 82sek/varv valde jag att släppa fast att jag inte var trött utan för att det var snabbare än min plan. När jag gick i mål kände jag att det fanns krafter kvar och jag tror allt att jag hade några sekunder till i kroppen. Men, jag gör som stavhoppar-Bubka och Co och persar lite lagom mycket så att det finns chans att persa snart igen...

På tal om min feghet och att ha krafter kvar vid målgång är tränarens direktiv för att undvika detta på morgondagens 5000m helt annorlunda och lyder: "skit i klockan och var inte klok. Våga öppna hårdare än någonsin och lita på att du kan gå på vilja om du kroknar på slutet".
Hoppas på pers även imorgon, även här är jag utan chans till bra placering varför tränarens taktik är helt okej - har ju inget att förlora!

Idag är jag ledig från tävlande och dagen har inletts med en morgonjogg tillsammans med MrCoach och ska nu fortsätta med att hejja fram klubbkamraten Hanna på 1500m, titta på VM-deltävlingen i triathlon som avgörs i centrala Stockholm och avslutas med en bio.

En perfekt dag för att ladda batterierna inför morgondagens utmaningar!

3 kommentarer:

  1. Stort grattis Josephine!!! Så fantastiskt roligt att se dina framgångar. Håller tummarna för att det blir pers även på 5000 meter LYCKS TILL!!!!

    / Sophia Sundberg

    SvaraRadera
  2. Grattis!!

    Satt i publiken och såg dkn framfart, och visst såg det piggt ut!

    Lycka till på 5000m!

    //Jonas

    SvaraRadera
  3. Tack båda två för stöd och gratulationer!!
    Men Jonas vad är det med Sthlm nuförtiden, är ju alltid skitväder när man kommer dit och kutar! Skönt att kunna ta sig till omklädningsrummen själv den här gången i alla fall, även om du ju bjöd på trevligt sällskap sist!

    Sophia - stort grattis till DIG för din fantastiska prestation i Skövde! Hörde någonstans att din tid är tredje bäst genom tiderna?! Lyfter på hatten och smäller nästan av, grymt imponerande!

    SvaraRadera