söndag 31 mars 2013

En glad påsk

Underbara långhelg!
Älskar att vara ledig från jobbet och hinna träna, träffa vänner och familj, pula hemma, sova så länge man vill utan att behöva stressa eller pussla för att få tiden att gå ihop.
Älskar att meteorologerna har fel och att det utlovade skitvädret med snö och kyla lyser med sin frånvaro och istället lämnar plats åt strålande sol och härliga plusgrader dag efter dag.
Älskar att bo i ett hus med liten trädgård och en altan där jag kan sitta i lä med ansiktet mot solen och njuta av känslan att våren är på väg.

Helgen har verkligen varit underbar.
Började redan i torsdags då jag efter en halvdag på jobbet och tre träningspass spenderade kvällen hos mamma med sambo med allt lyx en kväll med mammavård innebär med god mat, massa prat och att få ligga i soffan och kolla på tv utan att ens känna att man måste anstränga sig för att vara trevlig. Man får bara vara liksom, på ett sådär avkopplande sätt som man bara kan vara hos sin mamma.
På långfredagen snörades löpaskorna på för en färd mot svärmors residens och jag blev ännu en gång påmind om vilken lyx det är att ha en familj som erbjuder ett så bra och engagerat stöd i min löpning. Jag startade hemifrån vid 14 tiden efter att ha packat bilen med ombyte till kvällens släktmiddag samt lite olika flaskor sportdryck och även en ny sorts Gel som jag tänkte vänja min kropp vid inför maran i Linz. 30 minuter efter min start satte sig min fina J i bilen och körde ikapp mig för att langa en dos sportdryck och erbjuda sitt sällskap från bilfönstret några minuter.
Han fortsatte därefter sin färd mot sin mormor och morfars hus 7km längre fram och lämnade vattenflaskan på muren innan han gick in för att jag skulle få ytterligare en påfyllning när jag passerade en stund senare. Efter att ha sett mig springa förbi avvaktade han ytterligare en halvtimme innan han återigen körde ikapp mig, gav mig en Gel och körde en omväg på ett par mil för att lagom möta mig när 5km av rundan återstod för en sista påfyllning av sportdryck.
Väl framme efter 2tim och 45min löpning hade svärmor värmt upp bastun åt mig, lånade ut ett par veckotidningar och gav mig sedan en timme i lugn och ro i värmen för återhämtning innan jag tillsammans med övriga släkten kunde måla några ägg och sedan sätts mig till bords för en riklig påskbuffe som lagats utan att jag ens behövt lyfta ett finger. Bortskämd? Jodå, och jag gillar't!

På påskafton var det vilodag med tillhörande sovmorgon och sedan väntade shopping, fika på stan och grillning med Nettan, Pelle och lilla Stellis hos oss på kvällen.
Eftersom vi nu är så vuxna att det finns små barn med när det är dags för fest blir kvällarna sällan sena med resultatet att vi kunde vakna tidigt på påskdagen. Eller tidigt och tidigt, jag hade ju olägligt nog missat att klockan skulle ställas fram med resultatet att efter att jag trott att jag hade gott om tid att ligga och dra mig plötsligt fick hoppa upp ur sängen med eld i baken för att hinna mina backintervaller innan våra lunchgäster skulle dyka upp. Tur att jag tryckt i mig rejält med påskgodis kvällen innan så jag kunde leva på sockerkicken, för någon vidare frulle fanns det inte tid till.
Men jag hann och fick ytterligare en fin dag med både riktigt bra intervaller, en trevlig eftermiddag med goda vänner på besök och en lång promenad i kvällsolen med min fina J, även om jag hela dagen vart lite jet-laggad av den där försvunna timmen. Funkar dåligt med tidsomställning för en Skalman som jag med inbygd mat och sovklocka.

Nu är det sista dagen på ledigheten och jag har just klarat av veckans mest krävande och ångestladdade pass (22km distans varav 5*6 min tröskel) och jag känner mig därmed väldigt avslappnad inför resten av veckan. De resterande 17 milen den här veckan som i huvudsak består av distans känns som en baggis och ska bli underbara att avklara nu när våren är här och kvällspassen kan genomföras i dagsljus, med lätta skor iklädd mina nya vårkläder från Nike. Äntligen!
Imorgon är det dags för jobb igen, men ska jag först krama ur det sista av ledigheten med en härlig eftermiddag i solen, kanske med en skål glass och en kaffe innan det är dags att inta gymmet för ett ösigt pass bodypump.
Mer långhelg åt folket!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar