lördag 23 mars 2013

Livet i en Holländsk småstad

...eller småstad kanske är fel ord för en ort med 100000 invånare vilket ju snarare motsvarar en medelstor svensk stad. Men känslan efter att ha vistats här ett dygn är att det är en stad som inte direkt bjuder på så mycket aktiviteter för en turist.
Bör väl dock sägas att intrycket av staden inte direkt förbättras av att det blåser halv storm, fnyker ner snö och är någon minusgrad i luften så Venlo får faktiskt inte riktigt chansen att visa upp några fina sidor eftersom ruggigt vinterväder inte direkt gör uteserveringarna fulla av folk eller uppmuntrar till trevliga promenader utmed floden.

Som i alla holländska städer är alla bostadshus byggda som kuber av mörkt tegel tillpiffat med vita knutar, i vart och vartannat hörn ligger en blomsterbutik som säljer snittblommor och överallt färdas folk på cyklar pimpade med blommor och superstora cykelkorgar.
I övrigt ser det ut som hemma, McDonalds, H&M och Vero Moda har man ju besökt förut och utöver dessa butiker och några små trevliga barer och fik synes det ej finnas särskilt mycket att se häromkring.
Höjdpunkten blev därmed den enorma skivaffär vi ramlade in på som på två våningar levererade ett utbud av cd-skivor och vinyl-skivor jag aldrig tidigare sett och där dvd-filmer med konserter och böcker om olika musiker stod i långa rader. Det var väldigt många år sedan jag stötte på en skivaffär så det kändes väldigt retro, och väldigt speciellt såhär i Spotifytider, att faktiskt bläddra bland skivorna i hyllorna.
För övrigt kan vi dock konstatera att Holland är ett land som är bra på kaffe och det serveras med i princip samma kvalitet som hemma. Många länder man kommer till serverar kaffe som i mina Zoegasextramörkrostade ögon framstår mer som blekt the än kaffe, men här är det kraftig smak och riktigt bra tillagat. Stort plus för det, ett par koppar slank ner utan minsta problem på ett av stadens mysiga fik när det var dags att värma sig efter sightseeingturen.

Om man bortser från vädret (stormvindar och kyla) är annars förutsättningarna för ett bra lopp så när som optimala. Via Hässelby och deras kontakt Ulf Friberg har jag fått en plats bland loppets "Topvelden" innebärande en massa service som en amatör som jag inte alls är van vid och som nästan gör mig lite generad. Att bli hämtad i egen bil på flygplatsen, välkomnad av tävlingsledningen på hotellet, att få äta vad vi vill i hotellets restaurang hela helgen, att bli skjutsad till och från starten och framförallt att få starta i första startled med den service med extra toaletter och omklädningsmöjligheter det innebär gör ju att jag kan släppa allt annat och bara lägga all min kraft på att springa fort. Men det är ju inte så bara, för en bra dagsform kan man ju inte beställa, finns den där så finns den där oavsett all lull-lull runtomkring.
Men på dagens fartlekspass kändes kroppen bra, uppladdningen har funkat som den ska och jag är tävlingssugen och förväntansfull snarare än nervös vilket brukar vara ett bra tecken.
Några tankar på en bra tid har jag dock inte med tanke på vädret så målsättningen är inte ett nytt pers utan istället låter jag tiden bli vad den blir, siktar på att ha roligt, pressa mig själv till att få ut min fulla kapacitet för dagen och framförallt hoppas jag på en bra känsla som kan radera alla de negativa minnen jag har från den förra säsongens negativa avslutning.

Imorgon klockan 14.00 går startskottet för säsongen 2013, ett tomt blad som ska fyllas med många positiva ord, bilder och upplevelser.
Nu kör vi!

2 kommentarer:

  1. När jag och en kompis vandrade i Skottland för några år sedan så började vi att kalla våra kafestopp för "coffetea-time" vi kunde aldrig riktigt avgöra om vi fick ruskigt starkt te eller ruskigt svagt kaffe (vi beställde alltid en kanna kaffe)....

    SvaraRadera
  2. Haha, då är Holland ett bättre alternativ, där fick man starka doningar i sin mugg! Man bör dock undvika coffee shops, även om namet sannerligen är inbjudande för oss kaffeälskare...

    SvaraRadera