torsdag 7 mars 2013

Hästkött

Vart man sig än vänder pratas det om hästkött. Det är debatter på radion, det rapporteras på nyheterna flera gånger om dagen om nya maträtter där hästkött överraskande har dykt upp. På en del restauranger gör man en grej av det hela och har börjat servera hästkött på menyn, medan en del människor är helt förstörda och mår illa av bara tanken på att man kan ha råkat få i sig detta kött.

Personligen häpnar jag över uppståndelsen, betraktar det lite från sidan om och kan inte riktigt förstå hur detta kan anta så stora proportioner?
Jag förstår, och håller med om, att de absolut inte är bra att man inte kan lita på innehållsförteckningarna på maten man köper. Man kan ju vara allergisk eller av andra själ behöva/vilja undvika viss mat och då ska man absolut kunna lita på att det som utlovas faktiskt finns i den förpackning som man betalat för och släpat hem från butiken. Absolut.
Jag förstår också att det inte är bra att vi får i oss kött från hästar som vaccinerats med ämnen som inte är bra för oss människor. Absolut.
Jag förstår också att uppmärksamheten blir extra stor och att det väcker extra mycket känslor när det visar sig att ett djur som för så många människor är ens bästa vän har slaktats till mat och när det handlar om ett djur som vi kanske inte är så vana att se som livsmedel. Absolut.

Men på allvar, är det verkligen en SÅ stor grej att det ska ältas dygnet runt, överrallt? Är det verkligen något att riva upp himmel och jord för?
Inte för mig i alla fall.
Nä, jag tycker istället att man ska vara glad att det "bara" är hästkött man har hittat, för om man tar och letar lite till i de där färdigrätterna i frysdisken (som har ingredienser från ett land, tillagas i ett annat, värms upp och fryses och transporteras runt hela jorden innan det hamnar i frysdisken hos oss och säljs för en billig peng) så tror jag nog att man skulle kunna hitta betydligt otrevligare, och mer oätliga saker än just hästkött.
Man får dessutom vad man betalar för och kanske borde man ha insett att sådär hemskt många utförliga kontroller av maten och så hemskt bra kvalitet på råvarorna kan kanske inte ingå i säljarens budget när man ska sälja köttbullar, potatis och lingon för typ 19 spänn som på Ikea?

Personligen är jag också av uppfattningen att om man vill veta vad man får i sig kanske man ska se till att rulla sina köttbullar och hacka sin pyttipanna alldeles själv så har man minimerat risken att få i sig något man inte vill ha och dessutom fått lite näringsämnen på köpet, varit snäll mot både miljön och sin kropp och kanske lyckats gynna någon av sina lokala producenter om man dessutom lyckas hitta något närproducerat.

Nä, bort med halvfabrikat och fram för hemlagat och rena, närproducerade råvaror - då kan även häst få ligga på min tallrik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar