torsdag 9 maj 2013

Grande finale på Ernst & Youngs löparevent!

I lördags var det så dags för Värnamo Kvartsmarathon, finalen på det löparevent jag och min kollega Lasse har arrangerat för våra kunder och medarbetare på Ernst & Young under våren. Eventet har innehållit bland annat en föreläsning om träning, ett gemensamt träningspass och skulle avslutas med att springa kvartsmaran tillsammans.Hela projektet har varit ett rent nöje från början till slut och att intresset skulle komma att bli så stort hade vi aldrig kunnat drömma om när vi drog igång det hela tidigt i vintras. 39 personer har deltagit vid något tillfälle vilket kanske inte låter så mycket för en utomstående men med tanke på vilken liten ort vi lever på och med tanke på att endast 150 inbjudningar skickades ut tycker jag att det är ett fantastiskt deltagarantal! Så roligt att få ett sådant gensvar när man tar sig tid att arrangera något!Förutom att jag var gång jag håller i en föreläsning förvånas över att det finns folk som faktiskt är intresserade av vad jag har att säga vilket ger mig personligen en självförtroendeboost har det varit fantastiskt kul att få lära känna nya människor och att få träffa så många människor med ett gemensamt intresse. Det har varit så roligt att få prata löpning med löpare på så olika nivå, allt från rutinerade löpare med seriösa tidsmål inför loppet till nybörjarlöpare med målet att ta sig runt 10549m springandes. Det ger verkligen perspektiv på sin egen löpning.Att sedan se hur dessa personer, som på vår första träff inte kände varandra, gå från att vara lite svenskt avvaktande mot varandra till att vara ett lag med bra stämning och härlig gemenskap där man skojar, skrattar och peppar varandra inför start och dessutom tar sig tid att stanna kvar länge efter målgång för att prata igenom loppet har gett mig den största glädjen. Att den annars så individuella sporten löpning kan skapa sådan gemenskap är fint och härligt.Att jag sedan själv tyvärr inte kunde delta i loppet p g a mitt rådande tävlingsförbud kändes givetvis lite surt när man stod där vid starten och kände den spänning och förväntan som råder i en startfålla. Men efter att ha förberett mig genom att stilla det värsta springet i benen genom att springa en rejäl distansrunda på morgonen innan loppet och att tillåta mig själv att på ren inspiration från loppets alla intryck springa ett fartpass på kvällen kändes det faktiskt riktigt roligt (men annorlunda!) att istället för att fokusera på sin egen prestation få engagera sig i de andra. Bidrog istället med allt från att hämta allas nummerlappar till pepping, tips och råd innan loppet och att dela ut goodiebags till alla duktiga lagmedlemmar och därmed få förmånen att lyssna till var och ens unika berättelse om loppet efteråt.Många av dessa efterfrågade direkt efter målgång ett liknande arrangemang nästa år, och det är väl det bästa betyg man kan få?Härligt jobbat alla Ernst & Young löpare, det var med stolthet jag såg alla gula tröjor korsa mållinjen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar