tisdag 21 maj 2013

Jubelidiot

Utdrag från dagens samtal med den idrottshatande läkare som granskat bilderna från ultraljudet av min mage:

Jag: "Åh vad bra att du ringer, vad visade bilderna?"

Idioten: "Du har en väldigt stor lever, men inga andra tecken på allvarlig sjukdom. Jag tror helt enkelt inte att människokroppen är skapad för den extrema påfrestning det innebär att springa marathon. Du kanske kan börja simma eller nåt istället?"

Jag: "Det är inte aktuellt. Hur går vi vidare? Problemet kvarstår, jag har fortfarande ont."

Idioten: "Går vidare? Jag ser ingen anledning att gå vidare. När sprang du senast?"

Jag: Berättar om mina senaste veckors dagliga ganska tuffa träning och beskriver återigen när och hur smärtan yttrar sig.

Idioten: "Kan du träna på det viset tycker jag att du verkar friskare än de flesta. Du får alltså bara ont när du springer långt och fort? Då är ju problemet allra enklast löst genom att du undviker att göra just det"

Jag: Vad är du för idiot som i din brist på empati och vilja att hjälpa andra människor så uppenbart gjort helt fel yrkesval? Har du köpt din läkarlicens på Blocket jävla pajas?

...Sa jag såklart inte.
Tog istället några djupa andetag och förbannade honom inombords innan jag tackade för all (obefintlig) hjälp och avslutade samtalet.

Idiot var ordet för dagen.
J.U.B.E.L.I.D.I.O.T


6 kommentarer:

  1. Ett riktigt idrottshatande stolpskott vännen!

    SvaraRadera
  2. Vilken jäkla pajsare!

    Föreställ dig att det hade varit en framgångsrik fotbollsspelare, typ Zlatan, som varit i din situation.

    "- Ja men om du bara har ont när du spelar fotboll, då är ju problemet allra enklast löst genom att du undviker att göra just det"

    Herregud asså.

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra att det inte bara är jag som är löjlig och förvånas över bemötandet!

    Så länge han gladeligen tar emot det ganska rejäla arvodet han får för att avsätta tid att ta emot en "idrottsidiot" som frivilligt vill utsätta sin kropp för denna påfrestning ska han göra sitt jobb, se till att jag kan kuta igen å framförallt hälla inne med sina idrottshatande åsikter.

    Å du har helt rätt Gabriel, hade nog inte hänt Zlatan... ;)

    SvaraRadera
  4. Ann Björklund31 maj 2013 kl. 11:27

    Åh vad jag känner igen det där. Jag var hos en läkare som ramlade baklänges när det gick upp för honom att det var antal mil/vecka jag pratade om och inte antal km/vecka. Av honom fick jag rådet att springa max 3,5 mil i veckan. Mer än så var skadligt för kroppen.

    Det är helt hopplöst att gå til läkare som inte är idrottsläkare.

    Kram!
    Ann

    SvaraRadera
  5. Grattis till din SM medalj Joefin! Själv fick jag avstå i år pga skada:( Måste bara kommentera detta inlägg,kund einte låta bli att skratta, den läkaren är inte den enda i läkarkåren som säger att långdistans är "ohälsosamt" och tycker man ska börja simma finns alltför många läkare som är totalt okunninga om fysisk träning, vilket egentlige är helt tokigt med tanke på vad de arbetar med!Mött minst en handfull läkare genom åren som sagt i princip samma sak som han.Dock har jag en gammal löparbekant som har samma problem som du!

    SvaraRadera
  6. Tack för gratulationerna Emma! Trist att du inte kunde vara med, hoppas det inte är någon allvarlig skada du drabbats av?

    Nej, idrottshatande läkare verkar det finnas gott om. Det enda man kan lära sig är väl att enbart vända sig till idrottsläkare, var hos HV71:s läkare förra veckan och han tog mig i alla fall på allvar och rekomederade mig inte att byta sport....

    Har din löpbekant fått några tips på vad det kan bero på?
    För mig funkade det ju med extra kolhydrater, verkar som att något fel i levern gör att jag inte kan ta upp socker lika bra som er andra och det är därför jag får kramp, kanske något din bekant kan testa?

    Lycka till framöver och krya fort!

    SvaraRadera