måndag 6 juni 2011

Ågårds lantcafé

Två människor i min omgivning gör mig lite mer imponerad än andra och det är min kompis Malin och hennes kompis Alexandra. Dessa två människor verkar liksom ha några fler timmar på dygnet än oss andra och hinner med precis hur mycket som helst! Båda två är otroligt sociala människor med enorma sociala nätverk och det är inte bara det att de har många vänner, de är fantastiska på att vårda dem också genom att ta sig tid att träffas och hitta på roliga saker tillsammans. Det ordnas fester, cateringevent och vinprovningar samtidigt som Malin b l a är engagerad i kvinnojouren och politiken och Alex dessutom är tonårsmamma.
Deras stora gemensamma intresse är matlagning, bakning och goda viner och nu har de därför (utöver alla andra engagemang) öppnat ett litet lantcafé.
Alla finare matställen måste ju proffsrecenceras och betygsättas så jag och min fina Jonne tog på oss ansvaret för detta och lät gårdagens utflyktsmål styra oss till Ågård.
Väl på plats möttes vi av en fin liten röd stuga omgärdad av en stor grönskande trädgård fylld av trädgårdmöbler och runtom oss syntes åkermark, hästgårdar och skog.
Inne i den lilla stugan möttes vi av de båda värdinnorna som glatt visade oss till buffén, och vilken buffé som hade dukats upp!!
Ett helt bord av blandade fikasorter; Vaniljbullar, kanelbullar, sockerkaka med vit choklad, chokladdoppade marshmallows, rabarberkakor, bondkakor, minikladdkakor, chokladbollar, nougatbräck...
Allt hembakat av dessa båda fantastiska tjejer vilket gjorde det hela ännu bättre, det känns verkligen genuint att äta kakor som är bakade från grunden och som serveras i en gammaldags miljö med kaffekopp på fat och med kaffemjöken ur liten kanna.
Det enda problemet var vilken godsak man skulle börja med och hur man skulle kunna få i sig allt gott man ville äta...
Okej, jag kanske inte är en helt opartisk recencent men jag måste ändå ge fiket fem chokladbollar av fem möjliga. Måste testas om ni har möjlighet!


Så efter första veckan av två där jag blivit uppmanad av tränaren att träna försiktigt och fika mycket har jag i alla fall uppfyllt fikadelen så långt.
Hur går det då med träningen?!
Där har vi ett problem, det är ju så himla kul att träna och när jag är still för länge blir jag vansinnigt rastlös och får myror i brallan. Begränsningen från tränaren i hur många och hur långa löppass jag får köra följer jag till punkt och pricka, men nu när det finns tid över för annat än löpning finns det ju så mycket annan kul träning som man vill passa på att hinna med under dessa två viloveckor. Det är spinning, bodystep, simning, wet-west, tennis, styrketräning och cykling för all träning som inte är löpning är väl vila, eller?!
Faktiskt tror jag ändå det. Det är träning på andra villkor än annars; jag gör det jag känner för just för dagen utan någon direkt planering, jag lägger ingen superfokus på det jag gör, ställer inga krav på att prestera och jag undviker sådant som sliter på mina löparmuskler och leder. Tror ändå att detta erbjuder en bra vila för löparkroppen och framförallt för knoppen då man fokuserar på annat än träning för några dagar.
Men jag måste dock säga att EN vecka hade räckt, nu börjar jag bli galet sugen på lite hårdträning igen...

För övrigt har jag just klarat av årets första utomhusbad, nu är det sommar på riktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar