onsdag 1 juni 2011

The marathon hangover

Som ni har förstått av den senaste tidens blogginlägg kräver ett viktigt marathon fokus och uppladdning, både fysiskt och psykiskt, under en ganska lång tid innan loppet. Sedan flera månader har man någonstans i bakhuvudet att ett marathon är på väg och att man ska toppa formen, men de sista veckorna innan loppet gäller full fokus och man tänker inte på särskilt mycket annat.
När det är "race day" är det sedan bara att släppa loss alla känslor och spänningar, omforma dem till energi och få ut allt som finns i kroppen för en maximal prestation.
Som mitt lopp utvecklade sig i lördags tog jag givetvis ut allt fysiskt men känslan efteråt är att jag verkligen även tog ut mig fullständigt mentalt - att mobilisera tankekraften att fortsätta springa trots smärtan i magen gjorde att jag var helt slut mentalt efter loppet.

Så nu några dagar efter loppet när jag har smält allt som hände och faktiskt börjar inse att jag troligen gjorde mitt livs (hittills) bästa marathon, infinner sig samtidigt som känslan av tillfredsställelse och lycka även en känsla av tomhet. Helt plötsligt har man inget som kräver full fokus. Vad ska jag nu göra?! Man blir lite vilsen.
Jag hade ett möte med min tränare i måndags för att prata igenom loppet och samtidigt planera resten av säsongens träningar och tävlingar vilket kändes bra, jag gillar att direkt ha nya mål att se fram emot! Efter att ha pratat om allt kul som väntar är jag full av iver att träna ännu hårdare för att bli ännu bättre, ännu starkare...
Vad är det då för kul som väntar?!
Tanken är att vara med och tävla fullt ut hela den svenska säsongen med en hel del småtävlingar både på bana och landsväg under sommaren - kortare lopp som ska springas i första hand i träningssyfte för att förbättra min snabbhet och helt enkelt för att det är så himla kul att tävla!
De stora målen är dock en halvmara i Danmark i augusti, SM i halvmarathon i September och sedan förlänga säsongen ytterligare med att springa en mara utomlands i slutet av oktober/början av november med förhoppning om nytt pers!
Då min säsong inleddes redan den 6 mars med succén i Barcelona har tränaren nu ordinerat 2 veckors säsongshalvtidsvila med "lugn träning och mycket fika" för att låta lite småskavanker läka ut, ge kroppen och knoppen lite välbehövlig återhämtning och för att kunna hålla kroppen skadefri och i toppform i ytterligare några månader. Så den där träningsivern får jag konservera ett tag och istället göra vad jag kan för att hålla mig i skinnet.

Men vad sjutton ska jag göra med all tid jag får över om jag inte får träna som man jag brukar?? Nu när det dessutom är långhelg?!
Planen är att hålla myrorna ur brallan genom att träffa mycket folk och hitta på en massa roliga saker;  SPA-dag i Göteborg med Malin innehållande träning på gym, lunchbuffé, massage och relax i badet och bastun, morgonlöpning med Biggan och en dag på stan i Jönköping med Nettan samt radiointervju i radio P4 och tjejmiddag hemma hos mig med tre vänner på fredag. Och fika på Ågårds Lantcafé. Och gå på bio. Och läsa någon av alla de bra böcker jag fick i födelsedagspresent. Och städa. Och kanske plantera om lite blommor. Och gå på fotvård. Och byta gardiner. Och simma. Och baka lite bröd. Och...

Och just det ja, ta det lugnt och återhämta mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar