fredag 12 april 2013

Hepatit-Smoothie

Jag brukar verkligen inte vara den som tar till mig alla varningar och rykten om kost som med jämna mellanrum dyker upp i media. Är det inte cancer av potatis så är det livsfara med kolhydrater eller hästkött istället för oxfilé på din plankstek.
Jag brukar oftast inte ta till mig allt det där utan äta det jag tror är bra, tycker om och är van vid för ska man lyssna på alla rekommendationer får man snart enbart leva på luft och det blir man sannerligen varken pigg eller frisk av.
Men idag hörde jag något som jag faktiskt inte kunde blunda för.

Jag satt i godan efter ro och smaskade på min dagliga yoghurtsmoothie och njöt både av den goda smaken och av alla nyttigheter jag fick i mig. Tittade på Nyhetsmorgon och bläddrade i en tidning och hade det allmänt gott sådär på fredagsmorgonen efter avklarad morgonjogg.
Till jag plötsligt hör den mycket allvarliga reportern på tv informera om att Livsmedelsverket avråder alla från att äta frysta bär då de misstänker att man kan få Hepatit A av dessa.
Plötsligt smakade inte min blåbärssmoothie sådär hemskt gott längre.

Kände mig tvungen att läsa på lite mer i ämnet för eftersom jag alltså ätit dessa bär dagligen i flera år var jag nämligen ganska angelägen om att ta reda på exakt hur sjuk jag skulle bli. För ATT jag skulle bli sjuk var det ju liksom ingen tvekan om med tanke på vilken storkonsument jag är, frågan var bara när och hur allvarligt det hela skulle yttra sig.
Plockade fram paddan och började googla och efter en stunds läsande om magkrämpor, leverproblem och andra trevligheter kändes det som att jag nog faktiskt inte ville äta upp den där sista skvätten Smoothie. Ville faktiskt inte ens tänka på hur mycket farligheter det fanns i min fina lilla rosa shaker och än mindre på hur full av läskiga baskilusker min kropp torde vara.

Pulsen steg, svetten lackade och kroppen nästan framkallade kramper i magen. För visst var det väl någon som kommenterade att jag såg lite solbränd ut häromdagen? Gulnaden i hyn har således redan börjat komma, undrar om man ska ringa akuten och ambulans eller om jag kan köra in själv? Kommer jag sättas i karantän eller får jag ligga på öppen avdelning?
Jo men det är nog ganska akut för visst var jag allt lite risig i magen i morse innan passet?
Och hur var det nu med levern, var sitter den egentligen och... Vänta lite nu, läste jag något om vaccin? Var får man tag i det?

"många är redan vaccinerade i samband med utlandsresor och det vaccinet beräknas hålla i 20 år"

Var ställde jag nu min Smoothie? I sexton år kan jag fortsätta smaska blåbär, hallon, björnbär och mango från världens alla hörn, tack för det thailandsresan 2009.
Faran över. För stunden.
Nu kan jag istället i sedvanlig tävlingshypokondri återgå till att hysteriskt frossa i mina c-vitaminrika bär, tugga på mina echinagard, dricka mina brustabletter, konstant vädra lägenheten, undvika folkmassor och torka ut mina händer med handsprit istället för att slippa undan alla andra läskiga sjukdomar som skulle kunna förstöra mina planer på en pers-mara nästa helg.
Det lurar många faror där utanför löparbubblan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar