onsdag 3 april 2013

Sömn

Läste en intressant artikel av någon hälsoguru som skrev om vikten av att sova ordentligt, särskilt i samband med hård fysisk aktivitet. Han beskrev precis hur sömnen läker kroppen på allra bästa sätt under sömnen, att det är den bästa återhämtningen, att bra sömn kan förebygga fetma och hjälpa kroppen undvika många andra sjukdomar - allt sånt som vi vet men kan behöva påminnas om ibland.
Jag är fullständigt med på noterna, jag upplever själv att jag mår rent dåligt om jag inte får minst åtta timmars sömn varje natt och mer än en gång har jag räddat en begynnande förkylning genom att sova några extra timmar på natten. Sista veckan inför viktiga tävlingar ser jag alltid till att få någon extra timme sömn varje natt då jag upplever att det ger klart bättre förutsättningar att prestera på topp och jag tar alltid alla chanser jag får till en extra liten tupplur (sova middag på helgen är ett måste!)

Men hur mycket sömn är egentligen tillräckligt?
Den hälsoguru som skrivit nämnda artikel hade en intressant teori om att man för varje tränad timme skulle lägga till en timme sömn för att få en optimal balans mellan träning och vila.
Det låter ju helt fantastiskt och som något jag gärna skulle anamma men samtidigt låter det som en utopi för jag ser här ett tydligt problem i att få ihop dygnets timmar.
För låt säga att mitt grundbehov av sömn är åtta timmar. Lägg då till att jag tränar ca tre timmar per dag och alltså då även bör sova tre timmar extra så är fjorton timmar av dygnet förbrukat. Sedan ska man kanske jobba åtta timmar, då är vi uppe i 22 timmar. Kvar finns då alltså endast två timmar som ska räcka till att äta och laga mat, klä sig och duscha, transportera sig till och från jobbet, borsta tänderna, bädda osv. Ja, ni förstår, jag får det liksom inte riktigt att gå ihop...

Jag läste därför artikeln igen i hopp om att hitta en annons där det kunde framgå var den där människan köpte sina extra timmar på dygnet, tyvärr utan resultat. Kanske borde man maila och fråga?
Tills vidare får jag dock fortsätta mitt ohälsosamma leverne och riskera min hälsa och mitt välbefinnande, invänta den begynnande övervikten och försöka nöja mig och njuta av de ynka åtta-nio timmar i bingen som mitt (likt alla er andras?) dygn räcker till.
Sov gott.

2 kommentarer:

  1. Jag hörde en professor föreläsa om sömn, kan ha varit under syrrautbildningen, han sa att 20 minuters sömn på em, som när man tar en tupplur alltså, motsvarar 2 timmars nattsömn, så där tjänar du ju in lite tid ;-) Kramar!

    SvaraRadera
  2. Men grymt vad effektivt!
    Ska således börja med att sova 80min på eftermiddagarna så kan jag helt skippa mina åtta timmars nattsömn - shit vad mycket man kommer hinna med!!
    Tack för tipset! Kram

    SvaraRadera