fredag 16 maj 2014

Det är i Gislaved det händer...

....Eller nej, där ljög jag. Det är ytterst sällan som det händer något i Gislaved om jag ska vara ärlig. Men NÄR det väl händer något då jäklar är vi ortsbor inte sena att ta vara på det och gå man ur huse - det gäller ju att passa på och att dra sitt strå till stacken genom att visa sitt intresse annars kanske det aldrig arrangeras något igen.

Vi har något som kallas Gisledagarna, vilket väl är att beskriva som ett sånt där allmänt jippo som nästan alla orter anordnar en gång om året med lite karneval, öltält, ett skabbigt tivoli och lite marknadsstånd fyllda mest med skräp. Tyvärr (?) sammanfaller alltid Gisledagarna, som då alltså är enda gången på året som det händer något i byn, med Stockholm marathon varför det nu var många år sedan jag såg något annat än ett väldigt öde och folktomt Gislaved centrum.
Men så nu har det plötsligt hänt något nytt! En "international Street food market" som turnerar runt i landet har av okänd anledning fått för sig att landa i Gislaved lägligt nog när jag är hemma en helg efter att ha varit iväg på tävling sju veckoslut i rad. Därmed hade alltså även jag möjlighet att spana in denna stora händelse en sväng ikväll och bidra till arrangemangets överlevnad genom att visa mitt intresse och framförallt genom att öppna plånboken. 

Det var verkligen ett imponerande utbud av mat från världens alla hörn som presenterades på stadens torg. I den australiensiska vagnen stektes kämguruburgare, i den tyska var det currywurst och sauerkraut. Det var thailändsk wok och grytor, spansk paella, ungersk gulasch och langos, fransk buef bourgogne och grekisk souvlaki och gyros och hotellet hade dessutom öppnat sin uteservering fri för alla att ta med sig sin inhandlade mat och därmed kunna få den ackompanjerad öl- eller vin.
För oss idrottare med bacillskräck och rädsla för magsjukor som helst undviker att äta mat tillagad i temporära kök, mitt i stan, kryddad med avgaser och med alltför mycket smittspridande folk som petar och andas i grytorna fanns istället möjlighet att köpa med sig andra lite mer ofarliga varor hem att avnjuta efter att man själv har fått tillaga lsin middag i sitt bacillfria kök.
I min påse hem fick det plats engelsk fudge och oliver fyllda med fetaost och soltorkad tomat medan min fina J passade på att fylla sin påse med proviant till morgondagens tyska cupfinal i fotboll i form av lite tyska korvar och en rejäl prezel.

Mängder av fudge i alla smaker och plötsligt var min påse full och jag en hundring fattigare.
Tyvärr såg de godare ut än vad de faktiskt var, men är ni av annan uppfattning är ni välkomna
till mig på fudgekalas för att rädda mina rester.
 
Oliverna var däremot precis så goda som man trodde.
Perfekt tillbehör till kvällens middag!
 
Tur att det fanns lite tyska delikatesser att tillgå. Var ju hela fem dagar
sedan vi kom hem från Tyskland så min fina J började få abstinens.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar