tisdag 20 maj 2014

Testresultatet!

Lördagens testpass fick ett lyckat utfall på många sätt.

Dels fick jag ett kvitto på att min kropp klarar att springa långt i en tillräckligt hög fart för att jag ska våga ge mig på Stockholm marathon. Det kommer inte att bli min snabbaste mara och det kommer inte att räcka till någon framskjuten placering, men det bör i alla fall räcka till en lagom plågsam färd runt Stockholm och kanske även till en tid något bättre än den nivå jag för någon månad sedan förväntade mig med min halvdana träningshöst/vinter i bagaget. Om sedan min skalle efter min utmattning är beredd att klara den mentala styrka ett marathon kräver vet jag inte, och framförallt vet jag inte om jag är redo att klara den känslomässiga utmaning det kommer att vara att stå där på startlinjen med min största supporter i himmelen istället för vid sidan av banan. Men ingen hade blivit ledsnare än hon om jag stannat hemma så för bästa svärmors skull ska jag försöka ta mig igenom loppet. På plats kommer jag att ha en femton man stark fanclub med familj och vänner som ska göra vad de kan för att fylla tomrummet och hjälpa mig igenom banans alla 42km.

Lördagens test visade också att min nya kombo av energitillskott funkade kanon både för min mage och för att hjälpa mig hålla energinivåerna tillräckligt höga under lång tids arbete.
Jag körde varannan blåbärssoppa/resorb + en centimeter energibar och varannan coca cola var femte kilometer under hela passet vilket var perfekt - blåbärssoppan var mjuk och len för magen, baren sög upp lite syra och band upp vätskan och colan gav en rejäl socker och koffeinkick.
Det enda jag saknade var något mer törstsläckande varför jag kommer att komplettera med vanligt vatten i framtiden.
Var dessutom väldigt skönt att nästan längta till nästa energikontroll som skulle bjuda på något gott istället för att ha ångest över att man ska bli tvungen att suga i sig en sådan där läskig gel.
Även känslan efter passet var bra. Återhämtningstiden fökortades markant dels för att jag kunnat fylla på med så mycket energi under passet men framförallt för att det sedvanliga illamåendet efter gel och sportdryck som brukar hänga i flera timmar var som bortblåst vilket gjorde att jag både kunde äta, dricka och vila efter passet utan att må dåligt.
Jag tror alltså att jag är något bra på spåren här!

Jag vill dock tacka för alla era tips och jag tar till mig allihop även om jag i nuläget kommer testa ovanstående upplägg på de närmaste tävlingarna. Men eftersom det känns rätt osmidigt att packa väskan full med blåbärssoppa om man ska resa utomlands på lopp kommer jag att fortsätta att leta efter alternativ som innebär att man istället bara behöver packa ett sportdryckspulver.
Två läsare tipsade (stort TACK!) om de naturliga produkterna från Mighty Sport och efter en kontakt med företaget blev jag lovad att de redan idag kommer att skicka över ett sponsorpaket med produkter att testa. Så himla tillmötesgående och snällt! Det ska bli väldigt spännande, särskilt med det rödbetspulver som bolagets representant talade sig varm för. Det ska visst vara helt magiskt och enligt rykte en del av Micke Ekwalls uppladdning inför VM halvmaran där han som bekant slog svenskt rekord.
Kan jag få ens en bråkdel av hans kapacitet ska jag med glädje både äta, dricka och snorta rödbetspulver om det är vad som krävs.

Nu - sova. En klassisk prestationshöjande metod som inte ska underskattas.
God natt.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att läsa! Om inget oförutsett inträffar, så kommer vi att ingå i hejaklacken nästa lördag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt Birgitta!
      I år kommer allt stöd från er nära och kära vara viktigare än någonsin!
      Hoppas vi får tillfälle att prata lite efter loppet också, vill ju få höra hur det var på er resa!
      Kram

      Radera