lördag 10 maj 2014

Tyskland

"Vad är det för dag idag? Vad är det för dag idag? Idag är ingen vanlig dag för det är min fina Jonnes födelsedag, hurra hurra hurra!!"

Och hur firar man det på bästa sätt när födelsedagsbarnet är ett fotbollsfreak med extra förkärlek till tysk fotboll?
Man åker till Tyskland förstås!
Befinner oss därför i detta nu i tyska Mainz, en mellanstor stad med ett par hundra tusen invånare strax utanför Frankfurt. 
Staden levererar över förväntan och är betydligt mysigare än de tyska städer jag tidigare besökt. Staden är full av gamla vackra byggnader, små gator och gränder och plötsligt kan det dyka upp som en liten piazza med några uteserveringar som för tankarna till någon liten pittoresk italiensk stad snarare än det lite ruffiga Tyskland jag tidigare sett.

Gårdagen spenderades med turistande där vi promenerade i den gamla staden, kikade lite i butikerna i den nyare delen och strosade utmed floden där Rhen och Main möts.
Stannade för en kaffe på en uteservering där vi länge satt och tittade på fredagsmysande människor och avslutade sedan dagen med klassisk schnitzel på en typiskt tysk, rustik Weinkeller.

       
Födelsedagsbarnet dricker inhemsk öl i väntan på sin "schnitzel mit bratkartoffeln". 

Dagen idag inleddes med ett löppass på hotellets gym innan vi gav oss ut på stan igen och kikade lite på den livliga torghandeln och kände lite på stämningen inför eftermiddagens Bundesliga match där Mainz skulle möta Hamburg i en för Hamburg livsviktig match som skulle avgöra deras vara- eller inte vara kvar i Bundesliga. 
Åkte sedan i god tid ut till arenan för att ytterligare få uppleva stämningen i och omkring arenan och efter inhandling av halsduk och bratwurst bänkade vi oss mitt i Hamburgklacken på den fullsatta arenan. 
Vilket tryck, vilket ös och vilken stämning! Jag har varit på fotboll i Sverige, Italien, Spanien och England tidigare men stämningen på arenan här var helt överlägsen allt annat jag varit med om. För mig som inte är superintresserad eller kunnig inom fotboll förhöjde det verkligen upplevelsen att få stå och sjunga med de riktiga fansen och sällan har väl 90min passerat så fort och varit så roliga. 

           
Mainz-Halsduken fick vi gömma innanför Jonnes jacka när vi insåg att vi hade köpt platser mitt i Hamburgklacken... 


Nu har vi även hunnit med att gå på sportmässa och fixa en startplats till den halvmara som lägligt nog ska avgöras i stan imorgon. För vad vore väl en resa utan löpning?
          
En snygg, illgrön mössa fick man när man anmälde sig till loppet men apfelshorlen att vätskeladda med fick jag vackert köpa på mässans uteservering. Arrangören bjöd nämligen bara på Erdinger-öl...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar