torsdag 18 juli 2013

Kajkar runt

Cyklingen på Ven blev en härlig upplevelse.
I strålande solsken åkte vi färjan över från Landskrona och travade raka spåret till Vens cykeluthyrning som var den största anläggning i sitt slag jag någonsin sett. Enligt uppgift ska 1200 cyklar ha funnits till uthyrning och jag tänker inte ifrågasätta denna uppgift, jag har aldrig sett så många cyklar på en gång, inte ens i Haag där jag minns att jag häpnade över att mängden cyklar verkade överstiga antalet invånare. Med denna obegränsade tillgång till cyklar i åtanke syntes det på förhand en aning överambitiöst att jag hade förbokat vår tandemcykel eftersom risken för att cyklarna skulle ta slut inte direkt var särskilt överhängande. Men jag gillar att ha koll på läget och väl på plats visade sig min framförhållning vara ett vinnande koncept då vi med ett leende kunde slinka förbi den 150m långa kön till uthyrningen och gå till luckan för förbokade cyklar där endast två personer stod före oss och väntade på service. Jackpot!
Efter en lite vinglig start med många skratt fick vi snart koll på tekniken för tandemcykling och trampade sedan igång med cykelkartan i högsta hugg med målet att ta oss runt hela ön.
Fyra och en halv timme senare klev vi åter på färjan tillbaka till fastlandet och då hade vi cyklat varenda väg som fanns utmärkt på kartan, varit på Tycho Brahes observatorium, besökt den vackra gamla kyrkan som ska vara en av de vanligaste vigselkyrkorna i landet, klättrat upp på utkiksplatsen, varit inne på whiskeydestilleriet, besökt getost- och pastabutiken och dessutom både haft lunch- och glasspaus. Ven är, som ni förstår, inte en särskilt stor ö. Men fin!

For sedan hemåt och efter att ha sovit en natt i sin egen säng  och spenderat en förmiddag innehållande två löppass för mig och en 18 håls golfrunda för maken packade vi återigen väskorna och for den här gången mot Växjö för ett besök hos goda vänner. En härlig eftermiddag och kväll spenderades i deras trädgård med grillning och slappande i solstolen på agendan. Efter en noggrann instruktion om lämplig morgonpassrunda, som gicks igenom både två och tre gånger för att lokalsinnesaknande Jossan inte skulle försvinna i den mörka smålandsskogen kunde jag inleda nästa dag på bästa sätt med en härlig morgonjogg på landet med solen och kohagar som mitt enda sällskap. Jag hittade hem, till allas förvåning, och detta firades med att vi åkte till Kronoborgs slottsruin där vi turistade, lärde oss om Nils Dacke och fikade i solen innan vi for hemåt igen.

Avslutade sedan dagen med att köra ett riktigt bra pass på bana bestående av s k supertusingar följt av styrketräning med medicinboll innan pappa och bror kom och förgyllde kvällen genom att hänga på vår altan en stund. 

Idag har vi första dagen på länge på hemmaplan och än så länge har den ägnats åt sådana där tråkiga saker som man måste ägna sig åt när man inte har varit hemma på länge, typ städa, tvätta och sopsortera. Ett lätt löppass har jag också hunnit med såklart och nu låter det som att jag har fått min vilja igenom att ägna eftermiddagen åt att fara på loppis. Blev nämligen så himla inspirerad av våra goda vänner i Växjös trevliga hem där en perfekt mix av nya, moderna möbler blandas med inredningsdetaljer från loppisfynd. Så vill jag med ha det, så idag kan bli dagen då jag för första gången handlar något på en loppis. Om inga fynd uppenbarar sig har jag en glassfika planerad på vägen så att resan inte ska vara i onödan. 

När kvällen sedan kommer är det så åter dags att packa väskan för att kajka vidare på nästa roadtrip som inleds med att springa 6km på Slussprovet i Trollhättan, fortsätter med ett besök hos svärfar i Kungälv och avslutas med att spana på Robbie Williams på ett fullsatt Ullevi.

Varför vara hemma och ta det lugnt när världen är full av så mycket skojigheter?

       Växjö från sin allra vackraste sida!
   Att hyra tandemcykel istället för vanliga
   cyklar gav definitivt en extra krydda till 
   cykelturen!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar