onsdag 13 april 2011

Deklarationskväll

Auktoriserad redovisningskonsult. Revisionsbyrå. Deklarationer. Bokslut. Årsredovisningar. Månadsavstämningar. Bokföring.  Kanske inte direkt ord som får det att pirra i kroppen?!
För mig är det vardag, mitt levebröd och ett yrke jag verkligen älskar. Kanske är det inte i första hand arbetsuppgifterna som får mig att skutta till jobbet med glädje varje dag utan mest gänget jag jobbar med. Vi har en härlig blandning av personligheter där det alltid finns någon som är beredd att pigga upp när man har en dålig dag.
Just nu är det deklarationstider och för att hinna leverera samtliga deklarationer i tid till Farbror Staten har vi infört deklarationskvällar. Deklarationskväll innebär att alla jobbar över, släpper allt annat jobb klockan 17.00 och bara deklararerar till klockan 21.00. Tråkigt?! Icke!
Man hade kunnat låta det vara precis så tråkigt som det låter, stänga in sig på sitt kontor med en hög deklarationer, bara fokusera på att vara effektiv och att få komma hem så snart som möjligt.
Eller, så kan man göra något kul av det genom att tävla med kollegorna om hur många deklarationer man hinner göra, köpa hem lite god mat till kontoret och ha en gemensam inställning att man ska ha en myskväll tillsammans och helt plötsligt är det alldeles, alldeles underbart...
Detta stämmer bra in på min filosofi; det finns alltid något skoj som gömmer sig bland det som verkar tråkigt och tar man sig bara tid att leta reda på det roliga kan det mesta som verkar trist bli till något kul här i livet!

Idag fick gänget dock klara sig utan mig på deklarationskvällen. Klockan 17.00 avvek jag från festligheterna och förlorade deklarationstävlingen på Walk Over. För att vara i toppform till lördagens halvmara var det inte läge att pussla med träningen eller att jobba en 12 timmars dag så istället spenderade jag kvällen med ett par timmars distanslöpning i duggregnet och ordentlig återhämtning med bra mat och slappande i soffan.
Hur kändes då formen på dagens pass?!
Ta en del trötta ben från helgens terrängtävling, addera 2 lika delar av behandling/misshandel av kiropraktor och massör, blanda i ett par distanspass och toppa med några 200-ingar i regn och kyla och voila; du har två trötta ben som inte är särskilt sugna på att springa varken fort eller långt!
Men det är många dagar kvar ännu. Dagar som ska fyllas med mycket sömn, bra mat och lätta träningspass för att istället kunna krydda kakan med lika delar av segerns sötma och nytt personligt rekord på lördag...

2 kommentarer:

  1. Det blir ju jättespännande att se hur det går i morrn! Hör av dig efter loppet! Du är bäst oavsett om du lyckas slå rekord eller inte. =) Kramar <3

    SvaraRadera
  2. jag som itne hittade dina inlägg, har nog nån cookie som gör att jag hela tiden kommer till ditt första inlägg, men nu har jag läst igenom dom andra oxå =)
    Fråga kolon, jag kör ju 2-3 löppass i veckan och känner nog att det stramar i baklåren rätt bra ibland. Bör man köra massage titt som tätt? Det räcker ju inte med stretching..

    SvaraRadera