fredag 22 april 2011

Långfredag

När påskhelgens träning skulle planeras in var det väl ganska givet att helgens längsta pass skulle ligga på långfredagen då LÅNGfredag måste vara den optimala dagen för LÅNGpass.
Inledde dagen i LÅNGfredagens anda med en LÅNG sovmorgon följt av en LÅNG frukost tillsammans med min älskling och morgontidningen.
I strålande solsken gav jag mig därefter ut på ett lugnt och stillsamt 36km pass i strålande solsken. Underbar känsla att få dra på sig shorts och t-shirt och få vara ute och njuta av sitt favoritpass! Kroppen kändes bra och det gick oväntat lätt med tanke på att jag har en mängdvecka och dessutom inte har fått någon extra vila efter helgens halvmara. Gjorde första 20km i 4,21 fart men då värmen sliter hårt på mig som har svårt att få i mig vätska när jag springer blev det lite tyngre på slutet - fick lite småkramper i magen samt skoskav då fötterna svullnade i värmen så totala snittfarten slutade på 4,29. Helt ok!
Övade på att få i mig näring/vätska under passet vilket funkade ganska bra. Det är verkligen något jag måste lära mig - brukar bli illamående efter bara ett par klunkar vatten vilket innebär att jag aldrig dricker på tävling! (inte ens på marathon tyvärr...)  2dl vatten och en Runes Energikaka slank i alla fall ner idag - ett litet steg på vägen!

Har ett återkommande, väldigt stort problem varje gång det blir sommar; det hade ju varit optimalt om man kunde "förena nytta med nöje" och se till att få en snygg solbränna under alla dessa timmar man ändå spenderar ute i solen. Har dock ännu  (efter många års funderande) inte kommit på något bra sätt att undvika ränder efter klocka/shorts/linne/strumpor. Har kommit fram till två alternativ:
1. Att helt enkelt börja köra nudiststilen och springa naken.
2. Att skaffa mig en "superdräkt" a la simlandslaget och helt enkel vara helt täckt.
Känner dock inte att något av ovanstående alternativ är helt optimala så tips på lösning av problemet mottages gärna!

Efter avklarat pass blev det en snabb dusch (borde varit en LÅNGdusch) innan jag mötte upp bästis Nettan för att gå ner till Ryttarvallen och heja fram våra grabbars fotbollslag Gislaveds FF som hade seriematch idag. Nettan är ju en äkta spelarfru (hade sin man på plan) medan min man har rollen av ordförande i föreningen så jag får väl inte kalla mig spelarfru (synd - har alltid tyckt att det verkar lite glammigt att typ Victora Beckham få sitta på läktaren med stora solglasögon och Gucciväska...)
Tyvärr blev det bara oavgjort vilket i sin tur kan få resultatet att en mycket LÅNG långfredagskväll väntar - min man brukar inte vara någon solstråle när fotbollsresultaten inte går hans väg...


Rune Larssons torra energikaka, mitt sällskap på dagens pass...
Lyxiga chokladpraliner jag fått i present av min fining blir mitt sällskap till kvällen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar